Κάτι σαν εισαγωγή
Ε λοιπόν, αυτό το κείμενο παρουσιάζει την εξής ιδιαιτερότητα: είχα ξεκινήσει να γράφω, χθες το απόγευμα, «λίγα λόγια» για το Game of Thrones και τη συνολική αίσθηση που μου απέφερε η σειρά, τώρα που τελείωσε. Μετά από τρεις σχεδόν ώρες γραψίματος διαπίστωσα πως το «σύντομο» κείμενό μου είχε ξεπεράσει τις 2500 λέξεις… και σκέφτηκα να αναβάλω την ανάρτηση για την επόμενη μέρα. Ξημερώνει, λοιπόν, η σημερινή μέρα, και συνειδητοποιώ πως… δεν είχα καμία απολύτως όρεξη να μοιραστώ το κείμενο! Σκέφτηκα κάτι τέτοιο: “ήδη έχουν ασχοληθεί τόσοι με το Game of Thrones! Έχουν ήδη ειπωθεί τόσα. Γιατί να το κάνω κι εγώ;”
Μα είχα ήδη γράψει ένα μεγάλο κείμενο – κρίμα να το άφηνα έτσι. Έπειτα σκέφτηκα πως ήμουν εκεί και έγραφα για τη συγκεκριμένη σειρά πολύ πριν μετατραπεί σε τέτοιο μαζικό φαινόμενο – ήδη από τον πρώτο κύκλο της, πριν 8 χρόνια. Τον ίδιο καιρό είχα διαβάσει τα βιβλία, μονορούφι, το ένα μετά το άλλο… και έκτοτε περίμενα. Περίμενα να δω ποια θα είναι η κατάληξη – όχι τόσο της τηλεοπτικής σειράς, όσο της ιστορίας που ξεκίνησε, στις αρχές της δεκαετίας του 90, ο George R. R. Martin. Μια ιστορία με αρκετά σκαμπανεβάσματα, η οποία όμως – δικαίως – ανήκει στα σημαντικά έργα της νεότερης λογοτεχνίας του φανταστικού. Μια ιστορία που δεν ολοκληρώθηκε (ακόμη) και παραδόθηκε στους τηλεοπτικούς παραγωγούς, ώστε να τη μεταχειριστούν με τον τρόπο που κρίνουν καλύτερο οι ίδιοι. Επομένως ο παρόντας «απολογισμός» συνιστούσε κι ένα είδος «τελικού συμπεράσματος» όχι μόνο από έναν τηλεθεατή, αλλά και από έναν αναγνώστη των βιβλίων – που προσδοκούσε να τελειώσει η σειρά για να διαπιστώσει αν τελικά είχε κάποιο σφαιρικό θετικό νόημα αυτό που ξεκίνησε να διαβάσει και να βλέπει, πριν αρκετά χρόνια, ή όχι.
Δεν ξεχνώ πως υπήρξε μια εποχή που διάβασα το “A Clash of Kings” και το “A Storm of Swords” και είχα απορροφηθεί πλήρως από τον πλούτο των χαρακτήρων και από το πολυσύνθετο περιεχόμενό τους. Η τηλεοπτική μεταφορά όσο με κέρδισε αρχικά, άλλο τόσο με απογοήτευσε στη συνέχεια – τα τελευταία χρόνια η τηλεοπτική σειρά έμοιαζε να κερδίζει σε δημοτικότητα, όσο έχανε σε ουσία. Μα στην κατάληξη της σειράς είδα ξανά, μετά από καιρό, κάποια ίχνη από τον ίδιο τον συγγραφέα της – και μαζί με αυτά εντόπισα το νόημα που αποζητούσα. Ναι, τώρα μπορούσα να γράψω τον παρόντα «απολογισμό». Ας τον μοιραστώ λοιπόν μαζί σας.
A Song of Ice and Fire. Τα βιβλία και η θέση τους στη λογοτεχνία του φανταστικού
Έκλεισε λοιπόν ο κύκλος της τηλεοπτικής σειράς του Game of Thrones. Μια σειρά που είχε ξεκινήσει κάποτε από ένα βιβλίο και κατέληξε, χρόνο με τον χρόνο, να μετατραπεί, στη διάρκεια των τελευταίων 8 χρόνων, σε mainstream pop φαινόμενο των σύγχρονων καιρών μας. Μα σε αυτόν εδώ τον προσωπικό απολογισμό, επιτρέψτε μου να πάω πέρα από τα εντυπωσιακά νούμερα, πέρα από τα φανταχτερά εφέ, πέρα από τα τηλεοπτικά κλισέ, πέρα από το απαιτητικό fanbase. Και το ερώτημα που θα θέσω είναι το εξής: κατόρθωσε άραγε αυτή η σειρά, καταμεσής του θορύβου και του θεάματος, να αφήσει κάποιο θετικό νόημα όσο αφορά το περιεχόμενό της;
Η απάντησή μου είναι θετική – ναι, για μένα τουλάχιστον το κατόρθωσε. Και αυτό ήταν μια μικρή έκπληξη για μένα. Μα για λόγους που τους εκθέτω αναλυτικά παρακάτω.
Επιθυμώ να επιστρέψω στις ρίζες της σειράς και να τις περιεργαστώ μέσα από τα μάτια κάποιου που, όμοια με τον χαρακτήρα του Σαμ, θεωρεί πως σημαντικότερο όπλο είναι (ή, ενδεχομένως, θα έπρεπε να είναι) η γνώση – και όχι τα όπλα. Αναφέρομαι φυσικά στα βιβλία του George R. R. Martin, στα οποία δόθηκε η ονομασία “A Song of Ice and Fire” – και τα οποία έμελλε να δούμε να ολοκληρώνονται στην οθόνη και όχι στο χαρτί. Θα επιδιώξει άραγε ποτέ ο συγγραφέας να τελειώσει τη σειρά των βιβλίων του; Έχουμε λόγους να αμφιβάλλουμε – πιθανό να του λείπει πια το κίνητρο, έχοντας δει το γραπτό παιδί του να μετατρέπεται σε έναν τηλεοπτικό κολοσσό και έχοντας κερδίσει τόση φήμη και χρήμα στην πορεία. Μα τίποτα δεν αποκλείεται.
Σκοπός του συγγραφέα των βιβλίων, τότε, 25 περίπου χρόνια πριν, δεν ήταν να δημιουργήσει ένα υπερθέαμα για τις μάζες – βρισκόμαστε ακόμα στις αρχές της δεκαετίας του 90: πριν το ίντερνετ, πριν τις τηλεοπτικές υπερπαραγωγές, πριν ακόμα ο ίδιος ο Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν καταλήξει να μετατραπεί σε μαζικό φαινόμενο. Το “Game of Thrones” γράφτηκε, τον καιρό εκείνο, απευθυνόμενο όχι στα πλήθη, μα στη μερίδα εκείνη των φίλων της λογοτεχνίας του φανταστικού, που γύρευαν κάτι «περισσότερο εναλλακτικό» συγκριτικά με τον κλασικό δρόμο του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών».
Και δεν ήταν η μόνη σειρά βιβλίων που επεδίωξε κάτι ανάλογο. Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 60 ο Michael Moorcock έσπαγε τις παραδοσιακές αντιλήψεις του «καλού» και του «κακού» παραδίδοντάς μας τον χαρακτήρα του Έλρικ, ενώ συγγραφείς όπως οι Stephen Donaldson, Robin Hobb, Tad Williams, Ursula Le Guin (μεταξύ άλλων) έμελλε επίσης, πριν τον Μάρτιν, να καταπιαστούν με διάφορες παραδοσιακές πτυχές της φανταστικής λογοτεχνίας, προσδίδοντάς τους όμως ένα νέο πρόσωπο, περισσότερο «ενήλικο» και «σκοτεινό». Σε αυτά τα βιβλία δεν θα δούμε απλά ιστορίες «φυγής», με γενναίους ήρωες και τρομερά θηρία – μα αναφορές στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα και σαφή μηνύματα για τη ανθρώπινη φύση και την πολυδιάστατη πραγματικότητά της. Ως και το «Σιλμαρίλλιον» του ίδιου του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν (που εκδόθηκε μετά το θάνατό του) αποκαλύπτει μια σαφώς σκοτεινότερη και περισσότερο πολύπλοκη πτυχή της μυθοπλασίας του, συγκριτικά με τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών».
Με άλλα λόγια, δεν ήταν μόνο ο Μάρτιν – μα με τον Μάρτιν, και φτάνοντας ειδικά στα 90’s και τα 00’s, το φαινόμενο κατέληξε να διαδοθεί σε τέτοιο βαθμό, που έφτασε να θεωρείται πια «δεδομένο» πως αν αφηγηθείς μια ιστορία που εκτυλίσσεται σε έναν «φανταστικό κόσμο» και απευθύνεται σε ενήλικες, αυτή «πρέπει» να συνοδεύεται από βία, σεξ, γκρίζους χαρακτήρες και κυνική διάθεση. Καλώς ή κακώς. Ποιος ξέρει – πιθανό να αντανακλά την εποχή που ζούμε.
Οι συγκεκριμένοι, βέβαια, συγγραφείς (όμοια με τον Τόλκιν παλαιότερα) δεν ακολουθούσαν κάποια «μόδα» - και γι’ αυτό ξεχώρισαν. Θα ‘λεγε κανείς πως ήταν γέννημα θρέμμα της εποχής τους (μια εποχή που ακροβατούσε μεταξύ προβληματισμού για τα κοινά και μιας κυνικής διάθεσης απόσυρσης), όπως αντίστοιχα ο Τόλκιν ήταν γέννημα θρέμμα μιας άλλης εποχής: μια εποχή που ίσως εξιδανίκευε και ίσως ονειρευόταν περισσότερο.
Το τηλεοπτικό φαινόμενο του Game of Thrones
Αντίστοιχα, σε τηλεοπτικό επίπεδο, το Game of Thrones δεν έκανε την εμφάνισή του «εκ του μηδενός». Από τη μία, η κινηματογραφική επιτυχία του “Lord of the Rings” είχε καταδείξει πως, για πρώτη φορά, η λογοτεχνία του φανταστικού μπορούσε να μετατραπεί σε ένα εμπορικό υπερθέαμα – ικανό να τρέφει τις μάζες μα, ταυτόχρονα, να διατηρεί την ποιότητά του – προς ικανοποίηση των χιλιάδων βιβλιοφάγων. Από την άλλη, μια χούφτα τηλεοπτικές σειρές, εκεί στα 00’s, έθεσαν νέα standards και παρουσίασαν με έναν «ωμό ρεαλισμό» την κοινωνική πραγματικότητα γύρω τους (κάποιες εκ των οποίων όπως το “Wire” και οι “Sopranos” εξακολουθούν να θεωρούνται κορυφαίες στο είδος), ενώ εντυπωσιακές σειρές ιστορικού περιεχομένου όπως το “Rome” παρέδωσαν, λίγο πολύ, τις τηλεοπτικές βάσεις, πάνω στις οποίες έμελλε να στηριχτεί το Game of Thrones.
Όμοια με τα βιβλία, λοιπόν, το Game of Thrones εμφανίστηκε στο κατάλληλο σημείο την κατάλληλη χρονική στιγμή – για να εξελιχθεί στο φαινόμενο που γνωρίσαμε.
Και ερχόμαστε στο σήμερα. Εκατομμύρια τηλεθεατών συντονίζονται για να δουν το τελευταίο επεισόδιο της σειράς και το διαδίκτυο κατακλύζεται από κριτικές και γνώμες. Η τελευταία σεζόν του Game of Thrones συγκέντρωσε αφενός τα υψηλότερα ποσοστά τηλεθέασης, αφετέρου τις δριμύτερες κριτικές – το σκορ του τελευταίου επεισοδίου στο Imdb είναι πραγματικά κωμικοτραγικό, για να μην αναφέρω εκείνη τη μαζική συγκέντρωση υπογραφών για να… γυριστεί ξανά η τελευταία season (αστεία πράγματα). Κόσμος και κοσμάκης συζητάει για το αν ο Jon έπραξε καλά, αν η μάχη ήταν σκοτεινή ή όχι, αν ο Μάρτιν μας έχει όλους γραμμένους, αν εκείνο το πλαστικό ποτήρι του καφέ (ή το πλαστικό μπουκάλι του νερού) είχαν λόγο ύπαρξης – και πολλά άλλα. Και φυσικά εκείνοι που δεν ασχολήθηκαν ποτέ με τη σειρά έχουν κάθε λόγο να απορούν: «καλά, μας δουλεύετε;»
Όχι, κανείς δεν μας δουλεύει, αγαπητοί. Αυτό σημαίνει να έχει μετατραπεί μια σειρά σε pop φαινόμενο.
Μα πέρα και πίσω από τη δόξα… «υπάρχουν οι ιστορίες». Υπάρχουν τα βιβλία. Και εμείς που είχαμε καταπιαστεί μαζί τους, τον παλιό καιρό, και τα είχαμε αγαπήσει παρά τις αυξομειώσεις της ποιότητάς τους (τα πρώτα βιβλία είναι σαφώς ανώτερα συγκριτικά με τα υπερφίαλα δύο τελευταία), εξακολουθούσαμε να αναζητούμε κάποια χνάρια από την «ιστορία» πέρα και έξω από τη φήμη της οθόνης. Κάποιο νόημα πέρα από την κενή ψυχαγωγία.
Οι πρώτες season του Game of Thrones ακροβατούν πετυχημένα μεταξύ των τηλεοπτικών «εμπορικών» standard και του βιβλιογραφικού υπόβαθρου – το δεύτερο παρέχει τις βάσεις, τους κεντρικούς διαλόγους, τις βασικές εξελίξεις της πλοκής, την ανάπτυξη των χαρακτήρων. Και ναι – η μεταφορά είναι πετυχημένη, παρά τις όποιες διακυμάνσεις. Δεν συνιστά «καλύτερη σειρά» συγκριτικά με αρκετές άλλες που υπάρχουν – μα είναι σίγουρα αξιόλογη, όχι μόνο σε επίπεδο τηλεοπτικού θεάματος, μα και σε επίπεδο χαρακτήρων, μυθοπλασίας και εξέλιξης.
Κάποια στιγμή όμως το υλικό των βιβλίων τελειώνει – και οι τηλεοπτικοί παραγωγοί πλέον βρίσκονται δίχως επαρκές υλικό στα χέρια τους. Μα εδώ είναι τηλεόραση και δεν ισχύουν οι κανόνες της δημιουργικής γραφής: όταν ξεκινάς μια ιστορία, οφείλεις να την συνεχίσεις μέχρι τελικής πτώσεως, όσο σου αποφέρει κέρδη: αυτό επιτάσσουν οι κανόνες της τηλεόρασης και του χρήματος. Και αν δεν έχουμε ένα γραπτό υπόβαθρο ικανό να στηρίξει την ιστορία μας, δεν πειράζει – έχουμε χρήμα και έχουμε μεγάλη φήμη. Θα τα καταφέρουμε.
Το αποτέλεσμα αυτών είναι οι τελευταίες 2-3 season του Game of Thrones. Παράδοξη ανάπτυξη χαρακτήρων, ανούσια περιβάλλοντα (να θυμηθούμε το Dorne;) βαθιά στερεότυποι διάλογοι, ακατανόητα άλματα σε θέματα χώρου και χρόνου, προβλέψιμες σκηνές, ολοένα αυξανόμενη άρση του ρεαλισμού προς όφελος μιας στερεότυπης «χολυγουντιανής» στάσης, χαρακτήρες που γίνονται άτρωτοι απλά και μόνο γιατί το επιτάσσει η πλοκή – και πολλά άλλα. Οι παραγωγοί της σειράς, έχοντας εξαντλήσει πια το αχανές υλικό των βιβλίων, δεν είχαν παρά ένα γενικό σχεδιάγραμμα ως προς το που θα καταλήξει η σειρά – και τίποτα περισσότερο. Τα υπόλοιπα έπρεπε πια να τα σκαρφιστούν οι ίδιοι. Μα εδώ δεν μιλάμε για καταξιωμένους συγγραφείς, μα για τηλεοπτικούς παραγωγούς και εμπειρογνώμονες του «εμπορικού» κινηματογράφου.
Φυσικά το αποτέλεσμα αυτών είναι η πτώση της ποιότητας της σειράς, στη διάρκεια των τελευταίων 2-3 χρόνων. Μα ακόμα χειρότερα: είναι η αντιστροφή των ίδιων των «κανόνων» που έθεσε ο συγγραφέας της σειράς στα βιβλία του. Όταν ο ρεαλισμός θυσιάζεται επανειλημμένα στο όνομα του τηλεοπτικού κλισέ, τότε ξέρεις πως κάτι δεν πάει καλά.
Βέβαια τα νούμερα άλλα έδειχναν τόσο καιρό. Η σειρά ολοένα και ανέβαινε σε θεαματικότητα και απήχηση. Και αν έχανε πια σε αφηγηματικό ρεαλισμό, δεν είχε σημασία – αναπλήρωνε και με το παραπάνω σε εντυπωσιακά εφέ και παραγωγή όμοια με την οποία δεν είχε ξαναγίνει. Και κανείς δεν το αμφισβητεί αυτό: η παραγωγή του Game of Thrones άγγιξε πελώρια ύψη για τα τηλεοπτικά δεδομένα. Ναι – ήταν εντυπωσιακό. Εκεί που το χρήμα αναπληρώνει το κενό σε ουσία.
Τα ίχνη του συγγραφέα
Και φτάνουμε στο τέλος. Κι εγώ αποζητούσα, εδώ κι εκεί, σκόρπια καταμεσής των τελευταίων επεισοδίων της σειράς, τα ίχνη του συγγραφέα της – λες και αναζητούσα τα ίχνη των χαμένων ανταρόλυκων στο χιόνι: έψαχνα να βρω τον George R. R. Martin. Γιατί εδώ, σε αυτή την τηλεοπτική κατάληξη, θα φανερωνόταν, έστω περιορισμένα, το όραμα του ίδιου του δημιουργού των βιβλίων σχετικά με τον κόσμο και τους χαρακτήρες του.
Γιατί μόνο με την ολοκλήρωση ενός έργου μπορείς να καταλάβεις ποιος, τελικά, είναι ο σκοπός του δημιουργού του. Μόνο στη συνεκτική του εικόνα μπορείς να κατανοήσεις τον σκοπό κάθε μικρής του λεπτομέρειας. Και από τη στιγμή που δεν έχουμε στα χέρια μας την ολοκληρωμένη σειρά των βιβλίων… έπρεπε να αρκεστούμε στην ολοκλήρωση της τηλεοπτικής σειράς, μπας και καταλάβουμε ποιος ήταν ο σκοπός του δημιουργού της. Δεν ήταν αρκετό – μα θα παίρναμε μια ιδέα.
Και το προσωπικό μου ερώτημα, ήδη από τον πρώτο κύκλο της σειράς, πριν 8 χρόνια, όταν είχα διαβάσει μεμιάς όλα τα βιβλία, ήταν το εξής: φέρει, άραγε, κάποιο θετικό νόημα για τον άνθρωπο και την πραγματικότητά του αυτό που βλέπω και διαβάζω; Ή συνιστά απλά μια ακόμα ιστορία φυγής, εμποτισμένη από ένα «κυνικό» πνεύμα – που τόσο αρμόζει στους καιρούς μας; Ένα πνεύμα ματαιότητας που φανερώνει πως οι «καλοί σκοποί» δεν φέρουν απαραίτητα «καλά αποτελέσματα»• πως ο όποιος ιδεαλισμός είναι καταδικασμένος να χαθεί στη λήθη• πως μόνη πραγματικότητα γύρω μας είναι πως «οι δυνατοί επιβιώνουν με κάθε μέσο»• και πως το αιματοβαμμένο παιχνίδι της εξουσίας και της δύναμης μοιάζει να είναι το μόνο κίνητρο της ανθρώπινης ιστορίας. Αυτό που, με άλλα λόγια, έμοιαζε να παρουσιάζει ο ίδιος ο Μάρτιν ως “απάντηση” στον φανταστικό κόσμο του Τόλκιν.
Αυτό είναι όλο λοιπόν; Αυτό είναι το τελικό μήνυμα του Game of Thrones; Προσθέστε σε αυτή την οπτική κάμποσες δόσεις χολυγουντιανού κλισέ στο μίξερ και έχετε την εξέλιξη της τηλεοπτικής σειράς. Ένα όχι ιδιαίτερα ελκυστικό μείγμα. Ένα μείγμα που δεν ξέρω αν λέει πολλά πράγματα για την ανθρώπινη κατάσταση [με τον τρόπο που έκαναν οι μεγάλοι λογοτέχνες του παρελθόντος] – σίγουρα λέει πολλά για την εποχή μας και τα γούστα της.
Ε, λοιπόν… Θεωρώ πως πήρα τις απαντήσεις μου με την κατάληξη της σειράς. Και οι απαντήσεις, για πρώτη φορά μετά από καιρό – με ικανοποίησαν. Ναι, λοιπόν. Με ικανοποίησαν!
Το θετικό μήνυμα της σειράς. * προσοχή, ακολουθούν spoiler *
Η κατάληξη της «Μητέρας των Δράκων» ξεσήκωσε θύελλες διαμαρτυρίας μεταξύ «αγανακτισμένων φαν» - μα οι συγκεκριμένοι φαν μάλλον δεν είχαν καταλάβει τίποτα τόσο καιρό. Δεν είχαν καταλάβει πως η σειρά δεν αφορά μια ακόμα στερεότυπη μάχη των «καλών» ενάντια στους «κακούς» και πως δεν παρακολουθούν ένα χαρούμενο παραμύθι – με τη Barbie να καβαλά το φλογοβόλο μικρό της Πόνι. Ή ενδεχομένως να μην τους το επέτρεψε να το καταλάβουν η τηλεοπτική εξέλιξη της σειράς στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων – μια εξέλιξη όπου το στοιχείο του George R. R. Martin απουσίαζε ολοένα και περισσότερο, σε βάρος του στοιχείου του εμπορικού κινηματογραφικού κλισέ.
Εξίσου δυσφόρησαν κάποιες «φεμινίστριες», που στην περσόνα της Daenerys είχαν εντοπίσει μια «δυναμική γυναίκα ικανή να ανατρέψει την πατριαρχική τάξη πραγμάτων και να φέρει μια νέα εποχή». Αυτό κατάλαβαν. Λες και οι τάξεις πραγμάτων μπορούν να έρθουν ουρανοκατέβατες, από ένα και μόνο πρόσωπο. Δεν γράφεται έτσι η ιστορία, κύριοι. Και σε αυτό ο Τζορτζ Ρ. Ρ. Μάρτιν είναι ρεαλιστής – με τη γνήσια και αυθεντική έννοια.
Είχα υποθέσει την πιθανή εξέλιξη της Daenerys εδώ και πολλά χρόνια και έβλεπα πάντα, σε εκείνη τη μονομερή μανία της για να «πάρει αυτό που της ανήκει» μια απωθητική, ως ακατανόητη, έλξη για εξουσία. Ένα κίνητρο που με απέτρεπε από το να συμπαθήσω αληθινά τον χαρακτήρα της. Ήλπιζα να δούμε να ξεσπάει η σκοτεινή πλευρά της στο φινάλε – και, για μια φορά, δεν απογοητεύτηκα. Ο τρόπος που έγινε βέβαια ήταν υπερβολικά απότομος και τα κίνητρά της ελαφρώς ακατανόητα – και εδώ για άλλη μια φορά ευθύνεται η έλλειψη γραπτού υλικού, η βιασύνη των παραγωγών να τελειώσουν με τη σειρά και η αδυναμία τους να γράψουν έναν πιστευτό τηλεοπτικό χαρακτήρα – μα το αποτέλεσμα ήταν εκείνο που έπρεπε να είναι. Και αυτό το αποτέλεσμα – η μανιακή βασίλισσα που καταλήγει να σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά της – είναι ατόφιο George R. R. Martin.
Επιτέλους, μέσα στον ορυμαγδό της μάχης και τη σκόνη, είχαμε βρει ξανά τα ίχνη του συγγραφέα.
Τα λόγια του Tyrion προς τον Jon στο τελευταίο επεισόδιο (αναμφισβήτητα ό,τι πιο πνευματώδες και εγκεφαλικό έχει πει ο χαρακτήρας τα τελευταία 4 χρόνια) συνοψίζουν όχι μόνο την κατάληξη του χαρακτήρα της Daenerys, αλλά και τη μοίρα κάθε εξουσίας, που στο όνομα «ιδεαλιστικών σκοπών» (πάντα έτσι γίνεται) είναι διατεθειμένη να διαπράξει τις πιο φρικαλέες πράξεις. Και αυτό συνιστά, κατά τη γνώμη μου, ένα από τα σημαντικότερα θετικά μηνύματα της σειράς του George R. R. Martin: δεν υπάρχουν σύγχρονοι «μεσσίες». Η ελευθερία δεν έρχεται σαν δώρο από τον ουρανό, ουρανοκατέβατη σαν το μάννα τ’ ουρανού – ή τη φωτιά του δράκου. Και αν κάποιος «χαρισματικός ηγέτης» σπέρνει υποσχέσεις στα πλήθη των γοητευμένων οπαδών του – προσοχή, γιατί κάποια στιγμή, μαζί με την σπορά έρχεται και ο θερισμός.
Ο Τζορτζ Ρ. Ρ. Μάρτιν είχε δηλώσει από παλιά πως επιθυμεί να μεταφέρει ένα αντιπολεμικό και, συνάμα, ένα περιβαλλοντικό μήνυμα μέσα από το έργο του. Το πολιτικό μήνυμα είναι σαφές. Ο Σιδερένιος Θρόνος συνιστά ένα σύμβολο για οτιδήποτε είναι αρπακτικό και εγωκεντρικό στον άνθρωπο: την εξουσία και τον αγώνα για την κατάκτησή της. Έναν αγώνα που η κατάληξή του δεν μπορεί παρά να είναι βουτηγμένη στο αίμα – πέρα και έξω από κάθε «ιδεαλισμό». Κοινωνικά ιδανικά όπως η «ελευθερία» ή η «δημοκρατία» δεν εξάγονται, ούτε μπορεί να τα «χαρίσει» στον κόσμο κάποιος “ανώτερος ηγέτης”. Να γιατί οι απόπειρες της Daenerys να απελευθερώσει τους σκλάβους ήταν μάταιες. Να γιατί χλεύασαν οι άρχοντες την πρόταση του Sam για να «αποφασίζουν οι ίδιοι οι άνθρωποι για τις τύχες τους», στο τέλος. Δεν είχε έρθει ακόμα η ώρα. Δεν επαρκούσαν οι συνθήκες.
Η δημοκρατία και η ελευθερία δεν χαρίζονται. Δεν εξάγονται με το ζόρι. Ούτε παραδίδονται από πάνω προς τα κάτω, σε ανθρώπους που ποτέ ως τότε δεν είχαν μάθει να ζουν έτσι. Διεκδικούνται. Κερδίζονται με αγώνα του ίδιου του λαού – και όχι μιας χούφτας ηγετών, που στο όνομα αυτών των ιδανικών, είναι ικανοί να κάνουν τα πάντα. Και μαζί με αυτούς όλοι οι κεραυνοβολημένοι φανατικοί οπαδοί τους.
Αυτό, λοιπόν, κατά τη γνώμη μου, συνιστά το θετικό μήνυμα της σειράς – και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο με άφησε ικανοποιημένο το φινάλε, παρά τον τόσο κακοτράχαλο δρόμο που έκανε για να φτάσει ως εκεί.
Όσο αφορά το περιβαλλοντικό μήνυμα; Αυτό σχετίζεται με την «απειλή πέρα από το Τείχος» - τους απέθαντους White Walkers –, τον ερχομό τους και την ανάγκη να αφήσουν οι άνθρωποι τις διαφορές τους και να συνασπιστούν για να αντιμετωπίσουν τον κοινό εχθρό. Δυστυχώς όμως εδώ η σειρά δεν κατόρθωσε να αποδώσει την απειλή με πειστικό τρόπο, και η κατάληξή της (η σούπερ-Άρια και το φονικό μαχαίρι της) προσωπικά με άφησε απογοητευμένο. Δε βαριέσαι. Αν ολοκληρωθούν τα βιβλία πιστεύω πως θα διαβάσουμε κάτι περισσότερο πιστευτό και ικανοποιητικό.
[Συμπλήρωμα: είδαμε και τον Ghost στο φινάλε! Ας προστεθεί στα θετικά και αυτό, κύριοι]
Επίλογος. Μένουν οι ιστορίες
Η τηλεοπτική σειρά του Game of Thrones κατέληξε να μοιάζει με ένα πελώριο ελβετικό τυρί: νόστιμη και γνωστή στους πάντες – μα γεμάτη τρύπες.
Έστω όμως. Έμεινα ικανοποιημένος με το μήνυμα στο τέλος και την εκτέλεσή του: η σκηνή με το τελικό ξέσπασμα του Drogon ανήκει στις ωραιότερες της σειράς, δίχως αμφιβολία. Σα να είδα κάπου να ξεπροβάλλει πάλι η τροφαντή και χαμογελαστή φιγούρα του Τζορτζ Ρ. Ρ. Μάρτιν, κάπου εκεί, καταμεσής της τηλεοπτικής αντάρας – και χαμογέλασα μαζί του. Και αν η σειρά με απογοήτευσε στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων… δεν ξεχνώ πόσο καλά πέρασα βλέποντάς την τα πρώτα χρόνια – και δεν ξεχνώ πως πέρασα εξίσου όμορφα διαβάζοντας τα βιβλία της (έστω, τα πρώτα τρία!). Και – ναι – οι τελικές κοινωνικές και πολιτικές της προεκτάσεις θεωρώ πως κατορθώνουν να πάνε πέραν του κυνισμού και της παραίτησης: οι άνθρωποι μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα γύρω μας. Μα πρέπει να μάθουμε να συνασπιζόμαστε. Και πρέπει να μάθουμε να σκεφτόμαστε αλλιώς.
Μένει στον συγγραφέα των βιβλίων να καταπιαστεί ξανά μαζί τους και να μας μεταδώσει τη συνεκτική του άποψη πάνω σε αυτό που είδαμε. Δεν είμαι βέβαιος αν θα ολοκληρώσει τα βιβλία – μα αν το κάνει, νομίζω πως θα ικανοποιηθούν οι προσδοκίες του κόσμου.
Και τώρα; Συνεχίζουμε! Υπάρχουν πολλές σειρές που αξίζουν την προσοχή μας. Παρεμπιπτόντως… σε λίγο καιρό ξεκινάει η προβολή του “Good Omens” – η φοβερή αυτή συνεργασία των Neil Gaiman και Terry Pratchett μεταφέρεται από το βιβλίο στην τηλεοπτική οθόνη! Όσοι το έχετε διαβάσει, ξέρετε. Αναμένω πως και πως. Και ακολουθεί το αγαπημένο και νοσταλγικό “Stranger Things” καταμεσής της καλοκαιρινής κάψας. Έχουμε πολλά να δούμε και να πούμε.
Όσο αφορά τα βιβλία και τις ιστορίες; Αχ, ευτυχώς δεν έχουν τέλος. Υπάρχουν πολλές ακόμα ιστορίες που περιμένουν να χαθούμε στους κόσμους τους… ποιος ξέρει – ίσως καταμεσής αυτών να βρίσκεται και η δική μας.
Το Φονικό Κουνέλι, Μάιος του 19
Καλά,γιατί παριστάνεις ακόμα πως μπορείς να γράψεις μικρά ποστ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφού τα δάχτυλά σου διαφωνούν και τρέχουν σαν δαιμονισμένα στα πλήκτρα,άστο να πάει το παλιάμπλεο!😂😂
Τώρα επί του θέματος...θα επανέλθω αύριο γιατί τώρα από το κινητό διαολίζομαι να γράφω.
....
"Μικρό φλογοβόλο πόνι" ,λέει😂😂😂😂😂😂😂
Χαχαχα! Τρέχουν τα άτιμα τα δάχτυλα και δεν τα προφταίνω... Αρχική μου πρόθεση, να φανταστείς, ήταν να γράψω "5-6 παραγραφούλες". Αστεία πράγματα.
ΔιαγραφήΕπανεχόμαστε με τη συνέχεια του σχολίου σου, το λοιπόν.
Αντε πες τα επιτέλους ρε κούνελε γιατί μας έχουν τρελάνει όλοι οι δήθεν σεναριογράφοι με την γκρίνια τους!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλοι έχουν να πουν ότι το τέλος της σειράς ήταν πολύ cheesy και ρηχό, αλλά δεν υπάρχει και κάποιος να μας πει πώς ακριβώς θα το τελείωνε.
Ήταν απλά "οκ",τελείωσε ικανοποιητικα, ο καθένας χαρακτήρας πήρε αυτό που του άξιζε ως θέση στον κόσμο.
Ναι φυσικά υπήρξαν λογικά κενά και ασυνέπειες στην ιστορία, ναι κάποια πράγματα δεν έβγαλαν νόημα, είδαμε σκηνές και χαρακτήρες να εμφανίζονται και να εξαφανιζονται χωρίς λόγο, αλλά το τελικό συμπέρασμα ήταν πως τελείωσε μια σειρά-σταθμός και σημείο αναφοράς για το μέλλον, ένα έργο τεράστιο για τα δεδομένα της μικρής οθόνη και παράδειγμα που μακάρι να συνεχιστεί με νέες παραγωγές.
Christos Alexandris
Ήταν μια σειρά-σταθμός, ναι. Μακριά από τέλεια - μα σημαντικότατη για τα τηλεοπτικά δεδομένα, όπως και να το κάνουμε. Ας ελπίσουμε οι νεότερες παραγωγές να παραδειγματιστούν από τα άφθονα θετικά στοιχεία που είχε η σειρά και όχι από τα αρνητικά της.
Διαγραφήps - δεν χρειαζόταν καν η υπογραφή στο τέλος, αγαπητέ Petruccius, χεχε!
Επιτέλους, κάποιος νηφάλιος αναγνώστης-πάνω από όλα!-και θεατής, με διαφώτισε πάνω στη σειρά για την οποία τόσος ντόρος γίνεται ( στο διαδίκτυο τουλάχιστον). Δεν έχω δει ούτε ένα επεισόδιο και ούτε σκοπεύω να δω, αλλά τα βιβλία του εν λόγω συγγραφέα, μετά από τα γραφόμενά σου, θα ήθελα να τα γνωρίσω. Πολύ ωραία, φροντισμένη και με σκέψη, παρουσίαση των πάντων, όπως πάντα! ( Λίλη Π.)
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορείς να ξεκινήσεις με το πρώτο βιβλίο, Λίλη - και από κει συνεχίζεις, ανάλογα με την εντύπωση που θα σου προκαλέσει. Προτείνω στα αγγλικά κατά προτίμηση. Η θέση των βιβλίων στα έργα-σταθμούς του νεότερου "adult-fantasy" είναι κατοχυρωμένη. Μένει να δούμε αν θα ολοκληρωθούν, έτσι ώστε να έχουμε μια απόλυτα σφαιρική εικόνα της σκέψης του δημιουργού... Αυτό δεν είναι καθόλου βέβαιο, μα ας το ελπίζουμε.
ΔιαγραφήΣτα υπόψιν Κούνελέ μου, σου έχω εμπιστοσύνη όταν προτείνεις.
ΔιαγραφήΣΧΟΛΙΟ ΠΑΡΤ 1
ΑπάντησηΔιαγραφήΛοιπόν,εμένα συνολικά η σειρά μου άρεσε.
Από βιβλία έχω διαβάσει μόνο το πρώτο και αυτό γιατί εκνευρίζομαι λιγάκι που δεν
τα έχει τελειώσει και δε θέλω να τα ξεπετάξω και να κάθομαι μετά να περιμένω τον ρεμπεσκέ
τον Μάρτιν να ολοκληρώσει το έργο του.
Σαν συγγραφέας μ'αρέσει και δε μ'αρέσει..Εννοώ πως οι ιδέες του (που δεν είναι πρωτότυπες),
ο κόσμος και οι χαρακτήρες του είναι εξαιρετικοί,αλλά η ικανότητα του στο γράψιμο είναι επιεικώς χάλια.
Θυμάμαι τον αδερφό μου χρόνια πριν να διαβάζει τα βιβλία και να ξεκαρδίζεται στα γέλια
με τις απίθανα χαζές και απλοϊκές περιγραφές και τα επίσης απίθανα ορθογραφικά λάθη.
Μου έλεγε "μη τα διαβάσεις στα ελληνικά,πάρε τα αγγλικά να απολαύσεις τα αστεία λάθη του".
Τέλος πάντων,όλα αυτά αντισταθμίζονται από την πολυπλοκότητα του κόσμου και των κατοίκων του και έτσι ο,τι χάνει σε λογοτεχνική ποιότητα,κερδίζει σε Φαντασία.
Τώρα για την σειρά όπως είπα μου άρεσε.
Όχι όμως πάντα.Στην αρχή,με το πρώτο επεισόδιο και την πρώτη σκηνή με τα Κοράκια να περνούν
το Τείχος σε αναζήτηση των Γουαϊλντινγκς και να πέφτουν πάνω στους Γουαϊτ Γουοκερς,ενθουσιάστηκα!
Μετά με τον αποκεφαλισμό του λιποτάκτη κατάλαβα πως αυτή δε πρόκειται να είναι μια τηλεοπτική σειρά της γραμμής και βολεύτηκα στην θέση μου καλύτερα.
Από κει και μετά άρχισε να με εκνευρίζει.Οι πιο συχνές λέξεις του σεναρίου ήταν κοκ,καντ,τιτς,φακ.Τόσο γυμνό που νόμιζα πως έβλεπα κάποιο πορν πάροντυ.
Και οκ,κανένα πρόβλημα με το γυμνό,αλλά μου χαλούσε το κλίμα και με αποσυντόνιζε με αποτέλεσμα να πιστέψω
πως τελικά η σειρά δεν θα είχε να προσφέρει πολλά σε φαντασία.Μέχρι που τα αυγά των δράκων εκκολάφτηκαν...
ΣΧΟΛΙΟ ΠΑΡΤ 2
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ λοιπόν σαν υπομονετικός άνθρωπος,παράτησα την σειρά μέχρι να μεγαλώσουν οι δράκοι και μόλις άρχισε τα Ντρακάρυς η Ντάνυ επέστρεψα και γω στην θέση μου και είδα όλες τις σεζόν μονοκοπανιά.Νομίζω αυτή η συνειδητή αποχή με έκανε άτρωτη στα σεναριακά κενά και στην σταδιακή απόκλιση από την πολυπλοκότητα των πρώτων σεζόν.Τα είδα όλα σαν σύνολο.Δεν έπεσα σε θεωρίες και υποθέσεις και το τέλος μου φάνηκε φυσικό και δίκαιο σύμφωνα με την πορεία της σειράς.
Πραγματικά θα μπορούσα να το αναλύω μέχρι να ματώσουν τα δάχτυλά μου,αλλά νομίζω δεν χρειάζεται να γίνει εδώ και τώρα.
Θέλω όμως να σταθώ στο γεγονός ότι μια σειρά Φαντασίας με δράκους και πολεμιστές,κέρδισε την αγάπη του κόσμου,όχι μόνο αυτών που ασχολούνται με την Φαντασία αλλά και τους άσχετους και αυτό για μένα είναι νίκη.
Μερικοί το παράκαναν,αλλά αυτός είναι ο κόσμος του 2019,υπερβολικός και παρεξηγησιάρης.
Το θέμα είναι πως από όλα αυτά νικήτρια βγήκε η Φαντασία.Πολύ περισσότερο από ότι με τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών που ναι μεν τράβηξε κόσμο αλλά δεν πόρωσε σε τέτοιο βαθμό τέτοιο ετερόκλητο πλήθος.
Και αν με ρωτάτε,προτιμώ το GoT από το LOTR.
Είμαι φαν του Σιλμαρίλιον άλλωστε,ο Άρχοντας πάντα μου έπεφτε σαν ένα πολυλογάδικο παραμύθι.Ωραίο μεν,αλλά ενοχλητικά μεγάλο.Για μένα πρώτο και σε θεόρατο,άφταστο ύψος είναι το Σιλμαρίλιον,μετά το Χόμπιτ και τέλος ο Άρχοντας.
Συμφωνώ όμως και με τον Μουρκοκ που έχει δηλώσει πως το GoT είναι πολύ καλό αλλά θυμίζει σαπουνόπερα!Το ότι οι Ταργκέριανς είναι απομίμηση των Μελνιμπόνηανς δε θα το σχολιάσω καν,κυρίως γιατί ήταν πετυχημένη απομίμηση <3!!.Όταν η Ντάνυ έγινε Μαντ Κουήν μου θύμισε τόσο πολύ τον Έλρικ που ενώ θα ήθελα να μην έχει κάψει τα πάντα στο πέρασμά της,την καταλάβαινα
και ζητωκραύγαζα γι'αυτήν!
Εδώ όμως βρίσκεται και το τελευταίο θέμα που θα θίξω σχετικά με το GoT.
Η Ντάνυ έγινε αυτό που μοιραία θα γινόταν,μια εκδικητική,παντοδύναμη-παρ'ολίγον-βασίλισσα..
Έκανε όλα όσα έλεγε και ξανάλεγε πως θα κάνει,πως θα σπείρει αίμα και φωτιά στους εχθρούς της.
Και μέσα σε μια νύχτα ο κόσμος που επί 8 χρόνια την λάτρευε,της γύρισε την πλάτη.
Θυμάμαι 20 χρόνια πριν που λέγανε πως θα βγάλουν ταινία Έλρικ και περιμέναμε πως και πως νέα.
Νέα που ποτέ δεν ήρθαν και ένα προτζεκτ που έμεινε στο συρτάρι.Πάντα με στεναχωρούσε αυτό.
Τώρα δε με στεναχωρεί πια.Γιατί βλέποντας την Ντάνυ να κάνει αυτά τα εγκλήματα και το κοινό της να της γυρνάει την πλάτη,πώς περιμένω να δεχόταν τον Έρλικ που μπροστά του η Ντενέρυς είναι γατάκι?Πώς να καταλάβει κάποιος τα κίνητρα του Πρίγκιπα των Ερειπίων όταν κεραυνοβόλησε με μίσος και αποστροφή την Βασίλισσα της Στάχτης,αυτήν που επί 8 χρόνια στήριζε,πως θα στηρίξει αυτόν που δε χρειάζεται καν τόσα χρόνια για να γίνει εκδικητικός και να σπείρει όλεθρο.Τι πιθανότητες έχει να αγαπήσει τον Έλρικ το κοινό?
Λοιπόν...καμία.
Και καλύτερα.Τόσα χρόνια στεναχωριόμουν που η δική του ιστορία έμενε άγνωστη στο ευρύ κοινό,αλά όχι πια.Όπως έγραψα και στην σελίδα μου,δεν συμφωνώ με ελιτιστικές συμπεριφορές αλλά τελικά κάποια πράγματα είναι όντως για λίγους.
Α,και μιας και είπα για λίγους και μιας και συ Κούνελε ανέφερες το Good Omens,ας κάνουμε μια τούμπα με την εξής πληροφορία:
οι παραγωγοί του Good Omens πήραν τα δικαιώματα να γυρίσουν την ιστορία του Hawkmoon.
Αυτό και με εξιτάρει και με ανησυχεί.
Θα δούμε.
Επιτέλους,ας δούμε και λίγο Μουρκοκ εμείς οι λίγοι και τρελοί!
Ξεκινώ αντίστροφα, Στάλα, λέγοντας πως είναι πολύ ενδιαφέρον αυτό το νέο! Μένει να δούμε - όλα είναι πιθανά.
ΔιαγραφήΓια το Σιλμαρίλλιον να αναφέρω πως, κατά τη γνώμη μου, συνιστά το απόλυτο έργο φανταστικής λογοτεχνίας - και δεν είναι καν "ολοκληρωμένο". Ανατριχιάζω στη σκέψη τι μπορεί να προέκυπτε αν είχε μετατραπεί σε "πλήρες" μυθιστόρημα, όπως ο Άρχοντας. Μια ιδέα την έχουμε πάρει από την ιστορία με τα Παιδιά του Χούριν...
Σχετικά με τον Έλρικ... Δεν είχα κάνει ως τώρα τη σύνδεση Μελνιμπονίων-Targaryens. Έχεις δίκιο! Είναι πολλές οι ομοιότητες!
Νομίζω όμως πως οι διαφορές μεταξύ Έλρικ και Ντενέρις, παρά τα κοινά σημεία, είναι εξίσου πολλές. Πρώτο και βασικότερο: τα κίνητρα των χαρακτήρων. Ο Έλρικ δεν διψάει για εξουσία και δεν δίνει δεκάρα για τις παραδόσεις και την κληρονομιά του λαού του - αντίθετα, στρέφεται ενάντια στον λαό του. Είναι ένας απόκληρος - πάντα διχασμένος ανάμεσα στη μοίρα του και την επιθυμία να σπάσει τους δεσμούς που τον καταπιέζουν. Με άλλα λόγια συνιστά έναν συναρπαστικότερο χαρακτήρα, αν θες τη γνώμη μου.
Πέραν αυτού το πλαίσιο μεταξύ των δύο έργων διαφέρει κατά πολύ: ο Μούρκοκ δεν ενδιαφέρεται να αποδώσει με τον ίδιο τρόπο τα "δεινά του πολέμου" όσο ο Μάρτιν - σκοπός του είναι περισσότερο να οικοδομήσει έναν τραγικό αντι-ήρωα και να καταπιαστεί με την πορεία του.
Ωστόσο η σειρά του Μάρτιν, από πολλές απόψεις, είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των καιρών μας - και τα ζητήματα που θίγει το ίδιο. Δεν την λες εξάλλου "παραδοσιακό fantasy" - περισσότερο "drama/adult/fantasy" ή κάτι τέτοιο. Η σειρά του Έλρικ νομίζω προσεγγίζει περισσότερο τα "κλασικά" φανταστικά πλαίσια των περασμένων δεκαετιών. Αν γυριζόταν σε σειρά, ή γραφόταν εκ νέου σήμερα, νομίζω θα έμοιαζε περισσότερο με τις ιστορίες ενός άλλου ασπρομάλλη χαρακτήρα που αναδείχτηκε από μια σύγχρονη σειρά βιβλίων - και από μια σπουδαία σειρά βιντεοπαιχνιδιών: αναφέρομαι στον Witcher - για τον οποίο επίσης αναμένεται τηλεοπτική σειρά! Έχε το νου σε αυτόν... πιθανό να αφήσει το δικό του λαμπερό λιθαράκι στις τηλεοπτικές σειρές του φανταστικού.
Να σου πω το κρίμα μου,μ'αρέσει το Σιλμαρίλιον έτσι ακατέργαστο όπως είναι.Γιατί έτσι μοιάζει περισσότερο με ιστορική καταγραφή παρά μυθοπλασία.Αλλά ναι,συμφωνώ,το Σιλμαρίλιον δεν είναι απλά το κορυφαίο έργο του Τολκιν,είναι ίσως και το κορυφαίο ολόκληρης της Φαντασίας.
ΔιαγραφήΓια τους Μελνιμπόνηανς και τους Ταργκέριανς,μη νιώθεις παράξενα που δεν είδες τις ομοιότητες αμέσως,ελάχιστοι το έχουν παρατηρήσει..κάνε ένα γκουγκλ σερτς και θα δεις ότι θα βρεις τίποτα!ΛΟΛ
Την Ντάνυ εγώ την βλέπω σαν μακρινή ανηψιά του Έλρικ ένα πράμα,χαχα.
Εννοείται πως ο Έλρικ είναι πολύ πιο συναρπαστικός χαρακτήρας,πολύπλοκος και πολυδιάστατος.
Ένας ιδεαλιστής αναρχικός,όπως ο Μουρκοκ στα νιάτα του.
Εκτός από τα κοινά του Έλρικ και της Ντάνυ σε ότι αφορά τις φυλές τους,η κύρια ομοιότητά τους είναι πως και οι 2 γύρισαν στην πατρίδα τους για εκδίκηση και σύρανε μαζί τους το χάος.Ο Έλρικ λιγάκι πιο κυριολεκτικά από την Ντενέρυς βέβαια...
Την εποχή που τον έγραφε ο Μουρκοκ ήταν ριζοσπαστικές οι ιδέες του.Ήρωας να μην θέλει να κυβερνήσει σαν αυτοκράτορας?ανήκουστο!να σκοτώνει την γυναίκα του αντί να την σώνει?απαράδεκτο!Και γι'αυτό τον αγαπήσαμε τον Έλρικ,γιατί δεν αποζητούσε εξουσία αλλά ελευθερία.Και γιατί είναι έχει και Δράκους <3.
Ο Μάρτιν έχει βεβαίως πιο σύγχρονη ματιά και αυτή είναι η μισή γοητεία στις ιστορίες του.Ο Μουρκοκ τόλμησε να σπάσει τα στερεότυπα της Φαντασίας που επικρατούσαν ως τότε,έδωσε στην ποπ κουλτούρα τον πρώτο μάλλον,αντί-ήρωα,αλλά σύμφωνα με δικές του δηλώσεις,αν ξαναέγραφε τον Έλρικ θα τον έκανε διαφορετικό,πιο κοντά στο comics adaptations των Titan Comics.
Για τον Witcher,εννοείται τα ξέρω τα νέα,περιμένω να δω,αν και δεν είμαι φαν.Περιμένω όμως να σπείρει νέους σπόρους φαντασίας τώρα που το έδαφος είναι γόνιμο χάρην στο GoT.