3 Νοεμβρίου 2010

Τότε και Τώρα





Ξημέρωμα


Πέρα απο την μικρή πλατεία του χωριού αντηχεί ο ρυθμικός ήχος της καμπάνας της Εκκλησίας. Ήταν νωρίς ακόμα για να φέξει. Ο Κωστής είχε ανήσυχο ύπνο, πνιγμένο σε όνειρα που δε θυμάται πια, όνειρα για μια πολιτεία μακρινή. Το πατζούρι τρίζει γκρινιάρικα στον ρυθμό του φθινοπωρινού αέρα. Ο Κωστής δε θέλει να πάει στο σχολείο, θέλει να συνεχίσει να κοιμάται, να συνεχίσει να ονειρεύεται. Ξέρει όμως πως αν δε σηκωθεί, αργά ή γρήγορα θα τον τραβάει η μάνα του με το ζόρι απ'την κουβέρτα και δε θα έχει ψωμί για πρωινό, μια που θα το έχουν φάει όλο τα τέσσερα αδέρφια του. Με βαριά καρδιά σηκώνεται. Ελπίζει να μην αναθέσει σ' αυτόν πάλι η μάνα του να φέρει νερό απ' το πηγάδι. Τα χέρια του είναι ακόμα πρησμένα απο τις χθεσινές δουλειές στο χωράφι και η πλάτη του πονάει. Πέρα μακριά, δυο τρεις κόκορες ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλο στις φωνητικές τους ικανότητες.





Το ξυπνητήρι αρχίζει να δονείται με εκείνον τον εκνευριστικό του θόρυβο, κόβωντας στα δύο ένα παράξενο όνειρο. Ο Αλέξης προσπαθεί να αγκιστρωθεί απο την τελευταία εικόνα του ονείρου, μια εικόνα οικεία, εκείνη όμως χάνεται μακριά. Άλλη μια Δευτέρα, σκέφτεται, πόσο θα θελε να μην ερχόταν ποτέ! Απο την κουζίνα ακούγεται ο ήχος της βρύσης που τρέχει, η μαμά μάλλον ξύπνησε ήδη. Ο Αλέξης ρίχνει μια γρήγορη ματιά στο διπλανό κρεββάτι, στην αδερφή του, που κοιμάται μακάρια. Μικρή ακόμα, δε πάει σχολείο, η τυχερή! Τη μία μέρα να παίζεις εκείνο το φοβερό παιχνίδι με τον ξάδερφο σου στο Xbox και την άλλη να γράφεις διαγώνισμα! Με βαριά καρδιά σηκώνεται. Ελπίζει να έχουν μείνει τίποτα chocos για πρωινό. Η μαμά έχει ανοίξει την τηλεόραση και απο μέσα ακούει την γνώριμη φωνή του παρουσιαστή εκείνης της πρωινής εκμπομπής.





Πλιτς, Πλιτς


H σταγόνα έπεφτε πάνω στο θρανίο απο το ταβάνι, πλιτς, πλιτς, ενώ ο καθηγητής των ελληνικών μετέφραζε ένα αρχαίο κείμενο, με κείνη την αργή, μονότονη φωνή του. Πλιτς πλιτς. Ο Γιάννης προσπαθούσε να προσέχει στο βιβλίο, αλλά εκείνες οι σταγόνες γίνονταν εκνευριστικές. Στο στόμα του ήταν ακόμα πικρή η γεύση απο το μουρουνόλαδο που τους έδωσαν να πιούν πριν το μάθημα. Ήταν κάτι που το έκαναν συχνά. Έλεγαν πως ήταν για το καλό τους, για να γίνουν παλικάρια, ο ίδιος ωστόσο δε μπορούσε να καταλάβει πως ένα τόσο εμετικό πράγμα μπορούσε να είναι για το καλό του. Πλιτς πλιτς. Ο Γιάννης θυμήθηκε εκείνο το λαχταριστό ψητό που είχαν φάει στις περσινές γιορτές των Χριστουγέννων, τις μακαρόνες και την αχνιστή τη σούπα, σε λίγο καιρό φτάνουν πάλι, δεν έβλεπε την ώρα



(πηγή φωτογραφίας: lavathis.wordpress.com)


Πλιτς, πλιτς. Οι σταγόνες έπεφταν πάνω του σχεδόν, βρέχοντας τον. Αποφάσισε να μετακινήσει λίγο πέρα το θρανίο, ίσα να μη βρέχεται πια. Ο θόρυβος του θρανίου έσπασε τη νυσταλέα απαγγελία του καθηγητή. Ο καθηγητής τον κοίταξε με μάτια που πέταγαν σπίθες. Ο Γιάννης κοκάλωσε στη θέση του. Ένας συμμαθητής του απο το απέναντι θρανίο έπνιξε ένα χαμόγελο. Ο καθητητής σηκώθηκε απο το έδρανο, και, ψηλός σα λεύκα, κατευθύνθηκε με μεγάλες δρασκελιές προς το θρανίο του Γιάννη. Στο χέρι του κρατούσε τον Χάρακα. Ο Γιάννης ψέλισε "συγγνώμη κύριε", μα ήταν αργά. "Άπλωσε το μπράτσο σου Γιάννη", πρόσταξε ο καθηγητής. Ο Γιάννης το άπλωσε υπάκουα. Ο Χάρακας έπεσε με δύναμη στο λεπτό παιδικό του μπράτσο, μια, δυο, τρεις φορές, καλά υπολογισμένες ώστε να βρίσκουν στο κέντρο του στόχου. Ο Γιάννης έπνιξε ένα βογκητό.







Mέσα στο τετράδιο των μαθηματικών του, ο Πέτρος ζωγράφιζε. Όχι δίπλα στις ασκήσεις φυσικά, στην πίσω σελίδα του τετραδίου, εκείνη που δε θα βλεπε ο καθηγητής. Πίστευε οτι είχε λύσει την άσκηση και τώρα απλά περίμενε να χτυπήσει το κουδούνι για διάλλειμα. Ευτυχώς είχαν πέσει θέματα που ήξερε. Κοίταξε γύρω του και είδε τους υπόλοιπους συμμαθητές του, σκυμμένους στα θρανία τους, να σκέφτονται, να γράφουν, να υπολογίζουν. Ο καθηγητής, μειλίχιος στην έδρα του, τους παρατηρούσε κι αυτός. Προ ολίγου είχε βγάλει τιμωρία έξω τον Νικήτα, επειδή έπαιζε με το κινητό του. Ο Νικήτας πήγε να διαμαρτυρηθεί, ο καθηγητής όμως του είπε πως αν δεν βγει θα ενημερώσει τον διευθυντή και τους γονείς του. Ο Πέτρος παρατήρησε τον Νικήτα που βγήκε με χαμηλωμένο το κεφάλι. Γύρισε στις ζωγραφίες του, ήρωες απο κινούμενα σχέδια και υπερφυσικά ρομπότ. Στο διάλλειμα θα αγόραζε μια τυρόπιτα απο την καντίνα. Θα έβγαινε πρώτος έξω, για να μην περιμένει στην ουρά.


(πηγή φωτογραφίας: http://6okynosarges.blogspot.com/2010/04/blog-post_13.html)


Σαν Παλιό Σινεμά


Η Μάρθα χύμηξε σαν μικρό αγρίμι πάνω στη μάντρα, και σα σκίουρος τη σκαρφάλωσε, αφήνοντας με ανοιχτό το στόμα τα αγόρια της παρέας, που είχαν ήδη φτάσει αγκομαχώντας στην κορφή. Ο Κωστής είχε γδάρει άσχημα το γόνατο του σε κείνα τα κλαδιά, ο Γιάννης παραλίγο να πέσει. Η Μάρθα τίναζε τη σκόνη απο το φουστάνι της. Δεν ήταν η πρώτη φορά που τους εντυπωσίαζε με τις ικανότητες της, για κορίτσι πάντα. Τις προάλλες που χοροπηδούσαν πάνω απο τις φωτιές στο πανηγύρι, η Μάρθα τίναζε το κοριτσίστικο κορμί της πέρα σαν ελατήριο. Για κορίτσι, ήταν πραγματικά καλή.

Με την παρέα της παίζαν πολλά παιχνίδια, ξεχύνονταν στους δρόμους τα απογεύματα, μετά τα μαθήματα, μετά τις δουλειές του σπιτιού. Η γειτονιά αντιλαλούσε απο ξέφρενες παιδικές φωνές. Έπαιζαν κρυφτό, κυνηγητό, πεντόβολα, μακριά γαιδούρα, κάνανε βόλτες με τα ποδήλατα τους (όσοι είχαν ποδήλατο), πετούσαν χαρταετό. Συχνά πηγαίνανε ως τα βαλτοτόπια, πέρα απο τη γειτονία, και μαζεύανε βατράχια. Σε γιορτές, που και που, έπαιζαν το γαίτανάκι. Τα κορίτσια έφερναν τις κούκλες τους μερικές φορές. Η Μάρθα είχε μια κούκλα που της είχε κάνει δώρο ο θείος της απο την Αμερική. Με μακριά, ξανθά μαλλιά. Της άρεσε να παίζει με την κούκλα της, όπως της άρερε να τρέχει έξω στους δρόμους με τους φίλους της απο την γειτονιά. Τις προάλλες τους είχε επισκεφτεί ο θείος με τη θεία, και της έδωσαν μια δραχμή χαρτζιλίκι. Η Μάρθα πετάχτηκε όλη χαρά στο μαγαζί του κυρ Θανάση και αγόρασε δέκα λαχταριστές καραμέλες. Τις μισές τις έδωσε στους φίλους της, το βράδυ εκείνο, λίγο πριν σκαρφαλώσουνε τη μάντρα. Τρεις απο αυτές τις είχε ήδη φάει, και δύο τις φυλούσε για το βράδυ, λίγο πριν κοιμηθεί.






"Σσσ, ξεκινάει", έκανε ο Γιώργος, ο αρχηγός της παρέας. Τα παιδιά, καλά κρυμμένα στην κορυφή της μάντρας, έσκυψαν τα κεφάλια τους προς το μέρος της μεγάλης, φωτεινής οθόνης, που ξεπρόβαλε μεγαλόπρεπα στο βάθος. Της Μάρθας τα μάτια έλαμψαν σαν τα αστέρια του ουρανού. Πέρα, μπροστά απο τα πολύφωτα τους μάτια, έστεκε ένα τεράστιο κινηματογραφικό πανί, πάνω στο οποίο μεμιάς ξεπρόβαλαν ζωντανές κινούμενες εικόνες. Η μουσική απο τα ηχεία πλημμύρισε τις αισθήσεις τους. Οι τίτλοι της ελληνικής ασπρόμαυρης ταινίας έκαναν την εμφάνιση τους και το πλήθος του θερινού σινεμά ξέσπασε σε χειροκροτήματα. Καλά κρυμμένη στην κρυψώνα της, η Μάρθα χαμογέλασε ευτυχισμένη. Δε θα την ξεχνούσε τη σημερινή βραδιά.







Η Άννα με τις φίλες της μόλις είχαν βγει απο την αίθουσα προβολής στο Mall. Η ταινία ήταν απίστευτη και φυσικά τα τρισδιάστατα εφέ την έκαναν ακόμα πιο εντυπωσιακή. Ένας κάδος έξω απο την αίθουσα προοριζόταν για να αφήσουν τα 3d γυαλιά, η Άννα άφησε το δικό της ζευγάρι, η Γεωργία όμως αποφάσισε να το κρατήσει στα κρυφά. Η Άννα ταράχτηκε. "Και αν σε πιάσουν?", ρώτησε, η Γεωργία όμως γέλασε. "Το έχω ξανακάνει, δε σε πιάνουν ποτέ", είπε καθησυχαστικά.

Προμηθεύτηκαν απο ένα γεύμα Goodys η κάθε μία και βάλθηκαν να συζητάνε για μισή περίπου ώρα για την ταινία. Τα είκοσι λεπτά συζητούσαν για εκείνον τον κούκλο ηθοποιό, του οποίου οι δύο απο τις τρεις φίλες (η Άννα ανάμεσα τους) είχαν μια γιγάντια αφίσα στο δωμάτιο. Μίλησαν ακόμα για τα αγόρια της τάξης τους, τα μαθήματα και εκείνη τη στριμμένη καθηγήτρια. Η Άννα ανέφερε εκείνο το νέο βιντεοπαιχνίδι που είχε πάρει τις προάλλες ο αδερφός της και ξημεροβραδιαζόταν σπίτι, μπροστά στην οθόνη. Η κουβέντα μεταπήδησε σε κάτι έξαλλα νέα ringtones που είχαν βγει, και οι τρεις φίλες έβγαλαν τα κινητά τους και άρχισαν να στέλνουν διάφορες παλαβομάρες η μία στην άλλη. Η οχλαβοή του εμπορικού κέντρου κάλυπτε τα γέλια τους. Σε λίγο θα έπρεπε να γυρίσουν σπίτι, ο πατέρας της Γεωργίας θα ερχόταν να τις πάρει με τ' αμάξι. Η Άννα αποτέλειωσε εκείνη την τελευταία πασπαλισμένη με σος πατάτα και ετοιμάστηκε να φύγει. Όταν έφτασε σπίτι της, με το αμάξι, χαιρέτησε τις φίλες της. Σε καμιά ώρα ήταν πιθανό να μιλάγανε ξανά στο τηλέφωνο.






Στο κέντρο


Έμεναν στην περιοχή της Κυψέλης, σε μια παλιά, όμορφη γειτονία. Τα τελευταία χρόνια είχαν αρχίσει να χτίζονται πολλές πολυκατοικίες εκεί γύρω και της Γιώτας δε της άρεσε. Έβρισκε τα κτίρια αυτά πολύ μεγάλα και κακόγουστα. Η γειτονιά της ωστόσο παρέμενε όμορφη. Τα μπαλκόνια με τα απλωμένα ρούχα, η πλατεία που μαζεύονταν και έπαιζαν, ο φούρνος του Κοσμά, ο γερο-Νώντας με τη λατέρνα του. Συχνά τα παιδιά έτρεχαν όλα ξωπίσω του, πλημμυρίζοντας τα σοκάκια με τις φωνές τους.

Η Γιώτα έτριβε, έτριβε ασταμάτητα. Είχε βραδιάσει σχεδόν. Τα ρούχα του φιλοξενούμενου τους ήταν απλωμένα στη μπανιέρα μπροστά της και τα καθάριζε, ξεφυσώντας. Ο πατέρας της είχε φέρει άλλη μια φορά σπίτι έναν απο τους φίλους του, και εκείνοι σαν καλή οικογένεια όφειλαν να του προσφέρουν τροφή και στέγαση. Η Γιώτα έτριβε, έτριβε αγχομαχώντας τα ρούχα του πάνω απ' τη μπανιέρα. Δε μπορούσε να καταλάβει γιατί ο μπαμπάς της έφερνε τόσο συχνά φίλους του στο σπίτι για φιλοξενία. Μέρος να ζήσουν οι ίδιοι δεν είχαν;

Το χειρότερο ήταν πως είχε στερηθεί τη χαρά να βρίσκεται με την παρέα της αυτή τη στιγμή. Θα πήγαιναν στη Φωκίωνος Νέγρη, θα χτυπούσαν κουδούνια και θα ζητούσαν αυτόγραφα απο τους αγαπημένους τους ηθοποιούς. Δεν είχε ξαναπάει ποτέ, είχε ακούσει όμως πως πολλοί έμεναν εκεί, ο Δημήτρης Χορν, η Έλλη Λαμπέτη... της φαινόταν σαν όνειρο, μαγεία σκέτη.


Η Γιώτα γύρισε το μυρωδάτο απο τη σαπουνάδα πουκάμισο απο την ανάποδη. Μέσα απο το σαλόνι ο πατέρας της συζητούσε έντονα με τους φίλους του. Είχαν βάλει το ραδιόφωνο και έπαιζε. Κάποια προεκλογική ομιλία ίσως. Αναγνώρισε τη φωνή του πρωθυπουργού, Κωνσταντίνου Καραμανλή. Η φωνή της μητέρας της ακούστηκε στο βάθος. "Γιώτα, φέρε στον πατέρα και τους φίλους του τρία ποτήρια νερό". Η Γιώτα άφησε το μισοπλυμμένο πουκάμισο, και μ' έναν αναστεναγμό κατευθύνθηκε προς την κουζίνα.





Έφερε τον δίσκο με τα ποτήρια στο σαλόνι. Ο πατέρας και οι δύο φίλοι του είχαν σταματήσει να μιλάνε και αφουγκράζονταν με προσοχή το ραδιόφωνο. Ο πατέρας είχε βγάλει ένα χαρτί και κρατούσε σημειώσεις. Ο ένας απο τους δύο κύριους ευχαρίστησε τη Γιώτα και της χαμογέλασε. Είχε ζεστά μάτια, πικρό χαμόγελο, μικροσκοπικό μουστάκι.

Πολλά χρόνια μετά η Γιώτα θα καταλάβαινε για ποιόν λόγο ο πατέρας της αποκαλούσε τους φίλους του εκείνους "συντρόφους", για ποιό λόγο έφερνε αρκετούς απο αυτούς ανα διαστήματα σπίτι, γιατί τους έφερνε στα κρυφά και γιατί δεν είχαν να μείνουν κάπου αλλού.







Η Κατερίνα είχε μόλις γυρίσει σπίτι απο το φροντιστήριο. Ήταν προεκλογική περίοδος και ο δρόμος ήταν γεμάτος απο αφίσες, υποσχόμενες τους καλύτερους καιρούς που θα έρχονταν. Της είχε κάνει εντύπωση μια αφίσα που απεικόνιζε έναν ψηφοφόρο να τον ρουφάει η κάλπη, σα να ήταν κινούμενη άμμος, καλώντας τον κόσμο σε αποχή. Η Κατερίνα είχε λίγα ακόμα χρόνια μέχρι να ψηφίσει βέβαια (σε δυο μήνες έκλεινε τα 15), ωστόσο πολύ την μπέρδευαν όλα αυτά τα πολιτικά. Δεν της ήταν αδιάφορα, ωστόσο ένιωθε λες και την κοροιδεύουν. Δεν ήξερε ποιός, δεν ήξερε γιατί, γνώριζε ωστόσο πως η ατάκα "όλοι το ίδιο είναι" φοριέται πολύ τον τελευταίο καιρό. Και δε της άρεσε να ντύνεται σε πολυφορεμένα ρούχα.

Με το που μπήκε σπίτι χαιρέτησε τον πατέρα της, που καθόταν στη γνώριμη του πολυθρόνα, μπροστά στην τηλεόραση. Παρακολουθούσε τις ειδήσεις, ένα θέμα που της κίνησε την περιέργεια. "ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΜΕ ΓΝΩΣΤΟ ΣΤΑΡ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ", έλεγε ο τίτλος με κεφαλαία πάνω στην οθόνη, ενώ ένα μάτσο γνωστοί τηλεοπτικοί σταρ παρήλαυναν μπροστά της στα παράθυρα, λογομαχώντας και αποκαλώντας ο ένας τον άλλο με διάφορα ονόματα. Ναρκωτικά, έμποροι της νύχτας, κρυφές ομοφιλοφιλικές σχέσεις, όλα τα είχε σήμερα. Η μητέρα της μπήκε χαρούμενη στο σαλόνι. "Α, ξεκατινιάσματα, ωραία!",έκανε και στρώθηκε στον καναπέ. "Κατερίνα, έχει φαί μες στον φούρνο", της είπε.





Ο πατέρας της άλλαξε για μια στιγμή κανάλι, πέφτωντας σε μια πολιτική προεκλογική εκπομπή. Παράθυρα πάλι. Εκπρόσωποι της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ, του ΚΚΕ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΛΑΟΣ. Μιλούσαν ο καθένας για το κοινό του. "Σύντροφε...", αποκαλούσε ειρωνικά έναν εκπρόσωπο του ΚΚΕ ο πολιτικός της Νέας Δημοκρατίας. Ο πατέρας της άλλαξε γρήγορα κανάλι, επέστρεψε στο σκάνδαλο με τον σταρ της μουσικής βιομηχανίας. Η Κατερίνα πήγε στο δωμάτιο της.

Το δωμάτιο της ήταν το καταφύγιο της απο τον κόσμο. Η φωλιά της. Το στόλιζε, το περιποιόταν, το λάτρευε. Άνοιξε τον υπολογιστή της και ενώ έτρεχε το σήμα των Windows στην οθόνη, βγήκε στο μικροσκοπικό τους μπαλκόνι. Πανύψηλες, σκοτεινές πολυκατοικίες υψώνονταν ως πέρα, κρύβοντας τον ουρανό. Η γειτονιά της ήταν επικίνδυνη να κυκλοφορείς τα βράδια. Τα περισσότερα διαμερίσματα νοικιάζονταν απο μετανάστες. Τα σκουπίδια έκαναν λοφίσκους στους δρόμους, τα αυτοκίνητα καβαλούσαν τα πεζοδρόμια. Μύριζε άσχημα. Ήξερε συγκεκριμένα μέρη που γινόταν διακίνηση ναρκωτικών, και τα απέφευγε όπως ο διάολος το λιβάνι. Ήταν όμως η γειτονιά της. Λίγες πολυκατοικίες παραπέρα έμενε η κολλητή της. Θα μιλούσαν όπου να ναι στο msn... α, η επιφάνεια εργασίας είχε εμφανιστεί, ήταν έτοιμη να σερφάρει στον μαγευτικό κόσμο του διαδικτύου.






Παρελάσεις


Το σχολείο τους υπήρξε καταφύγιο κατά τη διάρκεια του Πολέμου. Κάτω απο τις αίθουσες υπήρχαν κρυφοί διάδρομοι που οδηγούσαν σε στοές και κατακόμβες, μέσα στις οποίες ο κόσμος φυλασσόταν απο τις αρπακτικές διαθέσεις των κατακτητών. Ήταν απο τα λίγα σχολεία που διέθεταν σειρήνα. Ήταν το σχολείο της Ειρήνης, που ακόμα και τώρα, 18 χρόνια μετά τον πόλεμο, θα ορκιζόσουν πως αντηχούσε απο τους βομβαρδισμούς, τα πυροβολητά, τους ψίθυρους μέσα στο σκοτάδι, τους θρήνους στη σιωπή.

Η Ειρήνη έστεκε στη σειρά για την καθημερινή επιθεώρηση, μαζί με τα υπόλοιπα κορίτσια της τάξης της. Απο μπροστά τους πέρναγε η καθηγήτρια, κραδαίνοντας στο χέρι τη μεζούρα της σα να ήταν τουφέκι. Τα κορίτσια έστεκαν ακίνητα, όση ώρα εκείνη υπολόγιζε το μήκος της φούστας τους, εαν βρίσκεται στο επιτρεπτό όριο, εαν καλύπτει επαρκώς τα επίμαχα σημεία, εαν τηρεί τους ηθικούς κώδικες. Μπορεί να μην υπήρχαν αγόρια στο σχολείο (ήταν Γυμνάσιο Θηλέων), αυτό δε σήμαινε ωστόσο πως μπορούσε να τριγυρνάει το κορίτσι με όποιον τρόπο ήθελε, σαν κανένα παλιοθήλυκο. Τι θα έλεγαν οι γονείς της.






Η καθηγήτρια πέρασε μπροστά απο την Ειρήνη, τη μέτρησε και έφυγε, ρίχνοντας της ένα βλέμμα όλο περιφρόνηση. Η Ειρήνη μετά βίας υπήρξε μαθήτρια του 13, και κανένας σχεδόν καθηγητής δε τη βοηθούσε (με εξαίρεση τον συμπαθέστατο εκείνον κύριο Κωνστανταράκη που δίδασκε Βιολογία). Απο την άλλη, εκείνη την ξινή τη Νικολέττα, όλοι οι καθηγητές και οι καθηγήτριες έπεφταν πάνω της με τα μούτρα. Να την επαινέσουν, να τη διορθώσουν ευγενικά, να της χαμογελάσουν. Να ανεβάσουν τους βαθμούς της όσο ήταν δυνατόν. Ήταν πλουσιοκόριτσο βλέπετε, απο τις "πιο εκλεκτές οικογένειες", όπως έλεγε ο γυμνασιάρχης με καμάρι. Και καθόλου αμφίβολων ηθών.

Η Ειρήνη μερικές φορές αναρωτιόταν γιατί δεν έλεγαν για την δική της οικογένεια οι καθηγητές οτι ήταν "εκλεκτή". Αγαπούσε πολύ τους γονείς και τα αδέρφια της... είχε υπέροχες αναμνήσεις απο την παιδική της ηλικία και πάντα ένιωθε πως εισέπρατε αγάπη απο τους δικούς της... γιατί δεν ήταν "εκλεκτή" η οικογένεια της λοιπόν;

Το κουδούνι χτύπησε και τα κορίτσια τινάχτηκαν στις τάξεις τους, ένα κύμα απο γελαστές, ενθουσιώδεις φωνές. Η τάξη της Ειρήνης είχε περίπου 60 μαθητές. Η ίδια η Ειρήνη στριμώχνονταν στο θρανίο μαζί με άλλες τρεις κοπέλες, το ένα πόδι της περίσσευε εκτός. Ο κύριος Κωνστανταράκης μπήκε στην τάξη, με την κοιλίτσα του να κουνιέται αριστερά, δεξιά, σαν τόπι στο κύμα, και η Ειρήνη χαμογέλασε. Σε λίγες μέρες θα γίνονταν οι εορτασμοί της επετείου του "ΟΧΙ" και είχαν γίνει λαμπρές προετοιμασίες στο σχολείο, με χορούς και μουσικές. Η Ειρήνη είχε κάνει πολλές φορές πρόβα τον χορό της και ήταν σίγουρη πως θα άφηνε καλύτερες εντυπώσεις στο τέλος απο την ξινή τη Νικολέττα.


(πηγή φωτογραφίας: http://www.petrades.gr/pages/palies%20photos%20petradioton%20.html)


Μια απο τις καλύτερες φίλες της Ξένιας, η Όλγα, είχε καταγωγή απο κάποιο χωριό της Βουλγαρίας. Είχαν περάσει πολλά οι δυο τους στο σχολείο και είχαν δεθεί μέσα στα χρόνια. Η Ξένια δεν ήταν και η καλύτερη μαθήτρια, ίσα που άγγιζε το 13 μέσο όρο, ήταν τυπάκι όμως και αγαπητή στην παρέα της. Της άρεσε να λανσάρει νέο look στο μαλλί της κάθε μήνα, παρακολουθούσε όλες τις εξελίξεις όσο αφορά τους celebrities, είχε μια προτίμηση στη ροκ μουσική, ιστοσελίδα στο myspace, και κάθε βδομάδα έβγαινε σινεμά, πότε με τις φίλες της, πότε με ένα μόνιμο φλερτ (τον λέγαν Κώστα και ήταν μια τάξη μεγαλύτερος), πότε με όλους μαζί.

Της άρεσε επίσης να διαβάζει εξωσχολικά βιβλία. Συχνά χανόταν μέσα τους. Πόσο θα ήθελε να μπορούσε να παρατήσει όλα τα βιβλία του σχολείου, μια για πάντα, και να καταπιαστεί με τα εξωσχολικά βιβλία μόνο! Μπορούσε να απαριθμήσει με κάθε λεπτομέρεια όλο το γενεαλογικό δέντρο του Σιλμαρίλλιον του Τόλκιν, αν όμως της ζητούσες να πει λεπτομέρειες για τη Συνθήκη των Σεβρών, τον Κριμαικό Πόλεμο, ή τη Γαλλική Επανάσταση, εκείνη απλά έγνεφε με απορία.

Μπορεί να μη τα πήγαινε καλά με τα μαθήματα, την ενοχλούσε όμως όταν κοιτούσαν με μισό μάτι τη φίλη της κάποιοι, μόνο και μόνο επειδή ήταν διαφορετικής καταγωγής. Για την Ξένια όλοι οι λαοί της Γης ήταν σαν τα παρακλάδια του γενεαλογικού δέντρου του Τόλκιν. Ο οίκος του Φέανορ, ο οίκος του Φινγκόλφιν και του Φινάρφιν, ο οίκος του Φίνγκον ή του Χάντορ, ήταν όλοι τους γενιές Ξωτικών.






Όπως την ενοχλούσε και εκείνη η μαλάκω η συμμαθήτρια της, η Φέη, που επειδή ξέρω γω είχε ωραίο σώμα έπρεπε όλη την ώρα να το επιδεικνύει, φορώντας κάτι φούστες ως τον κώλο πάνω και κάτι στενά μπλουζάκια να. Και κάθε μέρα ερχόταν με νέα ρούχα (προφανώς είχαν τα λεφτά οι γονείς της και της τα παιρναν), κάνοντας επίδειξη θα λεγε κανείς μες στο προαύλιο του σχολείου, βαμμένη και με το μαλλί στην τρίχα, και με τα αγόρια να τους τρέχουν τα σάλια. Μια φορά προσπάθησε να φορέσει μια μπλούζα σαν της Φέης, η κοιλιά της όμως ξεπετάχτηκε έξω και την έπιασε κατάθλιψη.

Είχε ένα θέμα με την εμφάνιση της γενικώς, έπιανε να βγάζει δεκάδες φωτογραφίες τον εαυτό της με την ψηφιακή της κάμερα, κάθε βδομάδα, και να επιλέγει τις καλύτερες απο αυτές για το facebook. Με διάφορους φωτισμούς, απο ποικίλες οπτικές γωνίες, με αλλαγές στα ντυσίματα και το μαλλί... Η μία στις 10 φωτογραφίες έμπαινε μόνο... οι υπόλοιπες δεν της άρεσαν. Ο Κώστας (το μόνιμο φλερτ) της είχε πει οτι τη θεωρούσε όμορφη, εκείνη όμως δεν τον πίστευε.

Σε λίγες μέρες θα έκαναν την παρέλαση για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου και η Ξένια (προερχόταν απο το "Πολυξένη") ήταν σίγουρη πως η Έφη θα έκλεβε για άλλη μια φορά τα βλέμματα του φιλοθεάμονος κοινού. Μισούσε τις παρελάσεις και θεωρούσε πως έπρεπε να καταργηθούν σαν θεσμός.





Ο Καφές Μετά


Ο Γρηγόρης γύρισε απο την άλλη πλευρά, καλύπτωντας τον γυμνό του ώμο με ένα κομμάτι εφημερίδα. Ο ύπνος ήταν δύσκολος ενώ έξω έβρεχε, στο καταφύγιο της οικοδομής. Δούλευε εδώ και τρεις βδομάδες στην οικοδομή αυτή, η δεύτερη δουλειά του απο τότε που έφυγε απο το χωριό, αναζητώντας την τύχη του στην πρωτεύουσα. Ήταν δύσκολα, αλλά μια αρχή ήταν πάντα μια αρχή. Δε μπορούσε να ξεχάσει ωστόσο την πρώτη του δουλειά, τον τρόπο που την έχασε μέσα απο τα χέρια του. Ένιωθε πολύ άτυχος και δεν ήξερε ποιός του έφταιγε. Η πρώτη του δουλειά ήταν σ' ένα γραφείο, διακοσμούσε πινακίδες προς πώληση. Ήταν επίμονος και εργατικός και ο εργοδότης τον είχε πάρει με καλό μάτι και του είχε υποσχεθεί πως θα φτάσει ψηλά κάποια μέρα.

Φαίνεται η προσπάθεια του όμως δεν ήταν αρκετή. Μια μέρα έμαθε πως ένα άλλο παλικάρι, 19 χρονών κι αυτό, είχε πάρει τη θέση του και ο ίδιος είχε ξαφνικά μείνει χωρίς δουλειά. Ο λόγος; Το παλικάρι αυτό ήταν γιός ενός γνωστού του εργοδότη, του οποίου ο εργοδότης ήθελε να κερδίσει την εύνοια. Σε λίγες μέρες θα έβαζε υποψηφιότητα για δημοτικός σύμβουλος, ή κάτι παρόμοιο σαν αυτό, και χρειαζόταν τις ψήφους.


Την επόμενη μέρα ο Γρηγόρης θα συναντούσε τον Σίμο, τον μοναδικό φίλο του στη μεγάλη πόλη. Θα πήγαιναν σε κανένα καφενείο να πουν τα νέα τους και η σκέψη του έδινε χαρά. Η βροχή όλο και δυνάμωνε.




(πηγή φωτογραφίας: http://photogr.webv.gr/?p=180)


Είχε κατορθώσει να συγκεντρώσει όλα τα χαρτιά, όλες τις υπογραφές, όλες τις βεβαιώσεις συμμετοχής του σε σεμινάρια και επιστημονικά συμβούλια, τα απολυτήρια του, τα μικρά και τα ακόμα μικρότερα πτυχία του. Είχε δώσει τις απαραίτητες κατατακτήριες εξετάσεις και είχε πάει καλά. Ο Γιώργος ήταν έτοιμος πια για το τελικό στάδιο, τη συνέντευξη. Απο αυτή θα εξαρτιόταν πλέον αν θα τον έπαιρναν στο μεταπτυχιακό ή όχι.

Είχε άγχος. Ήξερε πως το μεταπτυχιακό αυτό έχει λίγες θέσεις, και είχε ακούσει πως η συνέντευξη έπαιζε σημαντικό ρόλο... σημαντικότερο απ' ότι θα πρεπε. Είχε ακούσει κι άλλα, πράγματα που ήλπιζε να μην είναι αληθινά, πληροφορίες για παλιότερους φοιτητές του μεταπτυχιακού αυτού και του τρόπου με τον οποίο κατόρθωσαν και πήραν τη θέση. Τι στο διάολο δηλαδή, είχε ένα κάρο χαρτιά, είχε φάει τα μισά του νιάτα σπουδάζοντας και τρέχοντας εδώ κι εκεί. Έγραψε καλά στις εξετάσεις. Ήταν διατεθειμένος να ερευνήσει, να μελετήσει, να δώσει τον καλύτερο του εαυτό. Τι άλλο ήθελαν πια.

Η πόρτα άνοιξε. Ήταν η σειρά του να μπει για τη συνέντευξη.

Μια ώρα μετά ο Γιώργος άραζε για καφέ κάπου στο Θησείο, με τον φίλο του τον Άρη, πίνοντας καφέ και χαλαρώνοντας. Σε λίγες μέρες θα μάθαινε τα αποτελέσματα.







God Save the Queen



Σήμερα ήταν βραδιά θεάτρου. Κάτι που συνέβαινε όχι συχνά, γι' αυτό και ήταν μια πολύ σπουδαία περίσταση για όλους. Όλη η οικογένεια ντυνόταν στα καλύτερα της. Η μητέρα και η θεία φόρεσαν τα καλύτερα παλτά και τις ακριβότερες τους γούνες. Ο πατέρας ντύθηκε στο πιο φινετσάτο κοστούμι του, εκείνο που είχε αγοράσει απο το ταξίδι του στην Ευρώπη. Η Άρτεμις ήταν ενθουσιασμένη με την προοπτική της εξόδου, το ίδιο και οι δυο αδερφές της. Δοκίμαζαν τα ωραιότερα τους φορέματα, άλλαζαν κολλιέ, φορούσαν τα πιο αστραφτερά τους κοσμήματα, έφτιαχναν το μαλλί και βάφονταν όσο καλύτερα μπορούσαν. Ήξεραν πως η σημερινή βραδιά θα τους έφερνε σε επαφή (έστω και απο απόσταση) με ορισμένα απο τα λαμπρότερα ονόματα του εληνικού θεάματος, και όχι μόνο. Μπορεί να έβλεπαν και πρόσωπα του πολιτικού κύκλου εκεί. Θα είχε καμεραμεν, φώτα, ακριβά αυτοκίνητα. Σαν το Χόλλυγουντ.







Λίγος καιρός είχε περάσει απο τους γάμους της πριγκίπισσας Σοφίας με τον ευγενικό Δον Χουάν, τον διάδοχο του ισπανικού θρόνου. Η Άρτεμις είχε παρακολουθήσει τη λαμπρή τελετή απο την τηλεόραση (απόκτημα πρόσφατο της οικογένειας, για το οποίο ένιωθαν περήφανοι), είχε διαβάσει και στα περιοδικά. Λες σήμερα στο θέατρο να αντικρύσουμε πρόσωπα της βασιλικής οικογένειας?, σκέφτηκε με ενθουσιασμό. Την συνάρπαζε η γκλαμουριά, η αστραφτερή λάμψη των χαμογελαστών στην κάμερα δοντιών, τα κοσμήματα και τα μεγαλοπρεπή φορέματα. Είχε διαβάσει οτι η βασίλισσα πρόσφατα επισκέφτηκε ένα χωριό απο τα μέρη της καταγωγής της, ντυμένη στην τοπική ενδυμασία, μίλησε με τους χωρικούς και συμμετείχε στο πανηγύρι που οργανώθηκε προς τιμήν της! Πόσο περήφανη ένιωθε. Κάποια μέρα θα έβρισκε και κείνη έναν άντρα, που θα γινόταν βασιλιάς της καρδιάς της. Θα ερχόταν σαν τον ιππότη στο τραγούδι. Θα γύριζαν τον κόσμο όλο, θα της αγόραζε ρούχα και μαργαριτάρια, και κείνη θα του πρόσφερε την καρδιά της, το στέμμα της.


Η οικογένεια ήταν έτοιμη. Αγκαζέ βγήκαν έξω, τα κορίτσια συνοδευόμενα απο τους ξάδερφους τους (γιατί τα ευπρεπή κορίτσια έπρεπε πάντα να συνοδεύονται), και πορεύτηκαν προς το θέατρο, όπου θα ξεκινούσε η παράσταση.







Η παράσταση είχε μόλις τελειώσει. Ο κόσμος βγήκε απο την κεντρική είσοδο του θεάτρου, καμιά 30αρια ικανοποιημένοι επισκέπτες, συζητώντας ο ένας με τον άλλο. Η Νίκη βάδιζε ανάμεσα τους, χαμένη ακόμα στην ταξιδιάρικη ατμόσφαιρα του έργου. Το εισιτήριο ήταν βέβαια ακριβό, αλλά η παράσταση την είχε αγγίξει και την είχε βάλει σε σκέψεις που δε συνήθιζε να κάνει.

Μόνη περπατούσε τώρα τα νυχτερινά δρομάκια του φωταγωγημένου κέντρου, περνώντας μπροστά απο μαγαζιά και απο βιτρίνες, χαμένη στις σκέψεις της. "Η κόλαση είναι οι άλλοι", έλεγε ο Σαρτρ, και αυτό υπήρξε και το κεντρικό νόημα του θεατρικού έργου.... πως φτάνουμε να εξαρτιόμαστε απο τους γύρω μας, να καθορίζεται κάθε στοιχείο της ύπαρξης μας απ'αυτούς, πόσο μπορεί να μας εγκλωβίσει κάτι τέτοιο, να μας θρυματίσει την όποια αίσθηση ελευθερίας μας... Τέτοια σκεφτόταν η Νίκη, και στο μεταξύ είχε πάρει να τσιμπήσει ένα σάντουιτς απο ένα τυροπιτάδικο εκεί κοντά.






Τρώγοντας επανήλθε στην καθημερινότητα. Θυμήθηκε το οτι αύριο έπρεπε πάλι να πάει να κάνει εκείνη την αναθεματισμένη εργασία που τόσο σιχαινόταν. Τρία χρόνια τώρα έλεγε να αλλάξει απο εκείνη την καταραμένη θέση γραμματέος που είχε, στο γραφείο εκείνου του μαλάκα, τρία χρόνια το άφηνε. Γιατί εντάξει, πες οτι παρατάει τη δουλειά. Που θα βρει άλλη μετά; Εκτός αν συνέχιζε τις σπουδές της που είχε αφήσει στη μέση.... τις σπουδές της που δεν της άρεσαν. Ή μήπως αν ξανάρχιζε την κιθάρα που είχε παρατήσει - επίσης - στη μέση;

Πέρασε μπροστά απο ένα σκυλάδικο. "Νυχτερινό κέντρο" τα λένε. Εκεί πάει η αφρόκρεμα του χρήματος, σκορπάνε τα λεφτά τους σε πιάτα και λουλούδια. Το κέντρο της νύχτας. Αν υπάρχει ένα κέντρο στη νύχτα, αυτό βρίσκεται σε σιωπηλούς δρόμους, δρόμους που αντηχούν απο τον ήχο των βημάτων σου στο βρεγμένο πεζοδρόμιο, βρίσκεται σε σκιερές βιτρίνες και σε σκέψεις που σε ταξιδεύουν... Αυτό είναι το αληθινό "κέντρο της νύχτας", σκεφτόταν τώρα η Νίκη, βρίσκεται γύρω μας παντού, και δε χρειάζεται χρήματα. Μόνο φευγάτη διάθεση...

Θυμήθηκε εκείνο το φοβερό πρόσφατο live των Porcupine Tree, κει κάτω στο Γκάζι. Εκεί ήταν που ξανάδε τον Βασίλη, μετά απο καιρό. Της έλειπε λίγο... πάει καιρός απο την τελευταία φορά. Αλλά... ήταν επιλογή, επιλογή και των δυο τους.

Η Νίκη ανάσανε βαθειά και γεύτηκε προς στιγμήν την αίσθηση της ελευθερίας. Έβαλε το mp3, πάτησε το play και αφέθηκε σ' ένα κλασικό άσμα. "God save the queen"...





Χορός μιας Ζωής


Γνωρίστηκαν σ' εκείνο το πάρτυ και χόρεψαν τον πρώτο τους χορό σ' εκείνο το αμερικάνικο τραγούδι. Η Σοφία δε θυμόταν ποιό τραγούδι ήταν, δεν είχε σημασία όμως, για κείνη και τον Αντρέα ήταν απλά "εκείνο το αμερικάνικο". Η Σοφία θυμάται πως την πλησίασε ο Αντρέας. Ήταν ντροπαλός στην αρχή, όπως όλοι οι φίλοι του, κάθονταν στη μια πλευρά του σαλονιού με τα ποτά στο χέρι, κάποιοι κάπνιζαν προσπαθώντας έτσι να δώσουν διέξοδο στην αμηχανία τους. Ο Αντρέας είχε καρφώσει τα μάτια του πάνω στη Σοφία - η Σοφία δε θα ξεχνούσε ποτέ εκείνο το βλέμμα. Θυμόταν πως τον είχε ξαναδεί κάπου. Στη γειτονιά της ίσως; (αργότερα θα της εξομολογούνταν ο Αντρέας πως την είχε πρωτοδεί στο γραφείο, όπου δούλευε ως βοηθός, και πως την είχε αμέσως ερωτευτεί. Μες στις επόμενες λίγες μέρες θα μάθαινε τα πάντα για κείνη. Ποιά είναι, που μένει, που συχνάζει. Η παρουσία του στο πάρτυ μόνο τυχαία δεν ήταν).






Ο Αντρέας ήταν ένας άντρας στα πρώτα στάδια της ωριμότητας του (είχε κλείσει τα 30 εδώ και κάποιο καιρό). Είχε μια σχετική εμπειρία με γυναίκες, ήξερε τι ήθελε και με ποιόν τρόπο να το πάρει. Ντυνόταν πάντα κομψά, με όμορφα κοστούμια και μοσχοβολούσε με τα καλύτερα αρώματα. Δεν ήταν πλούσιος, είχε ωστόσο μια δουλειά με προοπτικές σε μια ιδιωτική επιχείρηση. Η Σοφία δεν είχε κλείσει ακόμα τα 19 και δούλευε λίγο καιρό τώρα σ' ένα γραφείο. Ήθελε να σπουδάσει στο εξωτερικό, αλλά τα χρήματα της οικογένειας δεν ήταν αρκετά. Είχε πολλές κατακτήσεις, αλλά ήταν άπειρη και ντροπαλή μα και παιχνιδιάρα με τους άντρες, ενώ ήδη είχε απορρίψει δύο υποψήφιους γαμπρούς. Ο ένας ήταν καλός αλλά πολύ σοβαρός για τα γούστα της, ο άλλος πολύ κοντός.

Τρεις μήνες μετά απο εκείνον τον χορό, ο Αντρέας και η Σοφία αρραβωνιάστηκαν.






Την είχε ζητήσει απο τους γονείς της, ενώ έγραψε και ένα μακροσκελές γράμμα στην ίδια όπου εξηγούσε τους σκοπούς του και της ζητούσε το χέρι της. Ο πατέρας της Σοφίας είχε αιφνιδιαστεί - η Σοφία ήταν η μικρότερη του κόρη και αρκετά μικρή ακόμα για γάμο. Να 'ταν 25 όπως η μεγαλύτερη της αδερφή, που έψαχνε και γαμπρό δεν έβρισκε, τότε μάλιστα. Αλλά πάντα έτσι γίνεται, οι μικρές έχουν τη χάρη φαίνεται, η Σοφία ειδικά είχε περίσσια. Ο Αντρέας έκανε ξεκάθαρο στη Σοφία πως αν αρνηθεί την πρόταση του δε θα τον ξανάβλεπε... Τελικά ο πατέρας της ενέδωσε και το ζευγάρι γιόρτασε τους αρραβώνες του σε μια μπουάτ στην Πλάκα, και με ένα αξέχαστο γεύμα σε μια όμορφη παραλιακή ταβέρνα, όπου ήπιαν και τραγούδησαν ως το πρωί.

Ο γάμος τα είχε όλα. Φωτογράφους, χορό, πολλή κόσμο, μουσική, μια μεγάλη γαμήλια τούρτα και άφθονα χαμόγελα. Η Σοφία δεν είχε ιδιαίτερη προίκα... κάτι ρούχα, 2-3 φτηνά έπιπλα, τίποτα το ιδιαίτερο, ο Αντρέας όμως την αγαπούσε πραγματικά και δε τον ενδιέφερε αυτό. Λίγο καιρό μετά τον γάμο θα ταξίδευαν μαζί στο εξωτερικό.






"Γαμώ τη χριστοπαναγία σας γαμημένες πουτάνες. Σας γαμώ και σας χύνω όλες βρωμοκαριόλες!".

Κάπως έτσι ξέσπασε ο Φώτης, ενώ τα γέλια των κοριτσιών αντηχούσαν στ' αυτιά του. "Τι να γαμήσεις ρε παλιομαλάκα, εσένα φουσκωτή κούκλα να σου διναν θα την πέρναγες για τρυπημένη και θα την επέστρεφες στο μαγαζί ζητώντας άλλη!".

"ΕΛΑ ΔΩ ΝΑ ΣΟΥ ΔΕΙΞΩ ΤΙ ΚΑΝΩ ΕΓΩ ΣΤΙΣ ΤΡΥΠΕΣ ΓΑΜΗΜΕΝΗ ΣΚΥΛΑ", κραύγαζε ο Φώτης, ενώ ήδη οι σεκιουριτάδες του μαγαζιού τον είχαν αρπάξει απο τα μπράτσα και τον μετακινούσαν έξω. Ο Φώτης προσπαθούσε να απελευθερωθεί, εκείνοι όμως τον πέταξαν έξω απο το μαγαζί και απείλησαν πως αν συνεχίσει να δημιουργεί πρόβλημα, θα καλούσαν την αστυνομία.

Ο Φώτης έφυγε παραπατώντας, η γεύση του ποτού ακόμα έντονη στον ουρανίσκο του. Βρωμοθήλυκα. Ένα παιχνίδι, η ζωή του όλη ένα ατελείωτο παιχνίδι που είχαν στήσει αυτές εναντίον του. Δεν έφταναν οι γκόμενες που του έριχναν χυλόπιτες στο πανεπιστήμιο. Δεν έφτανε η μαλακισμένη η γυναίκα του που τον χώρισε πρόσφατα. Τώρα ακόμα και τα παλιοθήλυκα των κλαμπ, τα ξεπεταγμένα τσουλιά που δεν έχουν καλά καλά τελειώσει το σχολείο και αρχίζουν τα ξενύχτια, ακόμα και αυτές του το παίζουν ζόρικες. Μα πως έχουν καταντήσει έτσι οι γυναίκες! Ποιός τους παραχώρησε τόση ελευθερία; Ήθελε τόσο πολύ να τους επιβληθεί, να τους δώσει να καταλάβουν πως δεν σέβονται στοιχειώδεις και αρχέγονους κανόνες ανάμεσα στους ρόλους των φύλων, κανόνες που υπήρχαν απο την αρχή κιόλας της ανθρωπότητας.... αλλά αυτές του έβγαιναν συνέχεια απο πάνω!

Και το χειρότερο όλων ήταν πως τις είχε ανάγκη. Και το έδειχνε αυτό. Σπάνια ξεσπούσε όπως σήμερα. Ακόμα και οταν η γυναίκα του του είπε πως "δεν πάει άλλο", πως ο γάμος τους "δεν οδηγεί πουθενά", εκείνος έπιασε τον εαυτό του να την παρακαλεί να το ξανασκεφτεί.... να παρακαλάει μια γυναίκα! Τουλάχιστον δεν είχαν κάνει παιδιά ακόμα... ήταν μια παρηγοριά κι αυτό.

Πιο πολύ και απ'τις γυναίκες, σιχαινόταν εκείνες τις σιχαμένες τις αδερφές. Να πως κατάντησαν οι άντρες λοιπόν, να που θέλουν να τον σπρώξουν τα βρωμοθήλυκα! Όχι, δε θα τους κάνει το χατήρι. Ξερό γαμήσι θέλετε, ξερό γαμήσι θα χετε. Ξεχάστε το συναίσθημα απο μένα στο εξής. Και καμία δε θα ταίσει στο εξής με τα δικά του τα λεφτά, να πάνε να δουλέψουν να βγάλουν λεφτά μόνες τους! (το γεγονός βέβαια οτι η πρώην γυναίκα του εργαζόταν και μάλιστα έβγαζε περισσότερα χρήματα απο τον ίδιο το παρέβλεπε εκείνη τη στιγμή, το μυαλό του είχε ούτως ή άλλως θολώσει απο το μεθύσι).

Ο Φώτης τράβηξε τον δρόμο για το σπίτι του. Την επόμενη μέρα δε θα θυμόταν τίποτα απο τα σημερινά και θα έπιανε τον εαυτό του να τηλεφωνεί στην πρώην του και να της έλεγε οτι του έχει λείψει.

Και το πιο παράξενο όλων ήταν πως της είχε λείψει κι αυτός.





Μια Πορεία, ένα Ταξίδι


Η μπάντα ξεκίνησε το αρχέγονο τραγούδι της. Κιθάρα, μπασο, πλήκτρα, τύμπανα, μπουζούκι, κλαρινέτο. Ο κόσμος κάτω τραγουδούσε, ύψωνε πανό, ύψωνε τη γροθιά του στον αέρα. Ένας λαός, ένα σώμα, μια φωνή. Έτσι αισθάνονταν τώρα. Τους ένωναν τα κοινά τους βάσανα, ο κοινός σκοπός.Στη σκηνή ξεπρόβαλε εκείνος ο βάρδος απο τα παλιά, αυτός ο τραγουδοποιός που μιλούσε στη δική τους γλώσσα, τη γλώσσα του αγώνα. Ο κόσμος ξέσπασε σε χειροκροτήματα. Εκεί ήταν ο Κωστής, ο Γιάννης και η Μάρθα, η Γιώτα και η Ειρήνη, ο Γρηγόρης και ο Σίμος, η Σοφία και ο Αντρέας. Δε συμφωνούσαν μεταξύ τους στα πάντα, πίστευαν όλοι τους ωστόσο πως η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο και χρειάζεται μια αλλαγή. Στην πορεία πριν λίγες ώρες είχαν πέσει πάνω σε σώμα αστυνομικών και είχε ακολουθήσει σφοδρή σύγκρουση. Ο Γιάννης είχε τραυματιστεί, ευτυχώς όχι βαριά. Τώρα τραγουδούσαν όλοι μαζί, για τον κοινό σκοπό, που δεν ήξεραν ποιός ήταν ακριβώς, μια βραδιά όπως εκείνη όμως δεν είχε σημασία. Σήμερα γραφόταν ιστορία και ήταν όλοι μέρος της.





Σπασμένα τζάμια στον δρόμο. Πεταμένα πανό, βιτρίνες που έχασκαν. Η μυρωδιά του δακρυγόνου δηλητήριο στο χείλος του αέρα.

Και ο Άρης βαδίζει στα συντρίμμια. Σκέφτεται πως φτάσαμε ως εδώ. Ακούει τα θρυψαλισμένα γυαλιά να συντρίβονται κάτω απ' τα πόδια του. Η αρβύλα, όπως αυτή θρυμματίζει την ελπίδα.

Το βλέμμα του έπεσε σε μια βιτρίνα που παραδόξως είχε μείνει ανέπαφη. "Είδη και αναμνηστικά της Παλιάς Αθήνας". Ασυνήθιστο μεγαζί, σκέφτηκε, παρατηρώντας τα εκθέματα. Φωτογραφίες σαν εκείνες που συναντάει κανείς σε παλιά γκριζαρισμένα άλμπουμ, καρτ ποστάλ, αντίκες έπιπλα, παλιά ρούχα, δίσκοι μιας άλλης εποχής. Έπιασε τον εαυτό του να σκέφτεται πως τα αντικείμενα αυτά ήταν νέα όταν οι γονείς του ήταν νέοι, έκαναν την εμφάνιση τους παράλληλα με τα πρώτα τους βήματα.

Μπήκε μέσα στο μαγαζί, απο περιέργεια περισσότερο. Ήταν σα να εισχωρεί σ' έναν άλλο κόσμο, παλιό μα και γνώριμο ταυτόχρονα... Το μαγαζί στο εσωτερικό του φάνταζε πολύ μεγαλύτερο απ' ότι φαινόταν έξω. Ή μήπως ήταν ο ίδιος εκείνος που είχε μικρύνει μπαίνοντας μέσα του;

"Μοιάζεις με χαμένος", έκανε μια παιχνιδιάρικη φωνή πίσω του, ξυπνώντας τον θα λεγε κανείς απο ένα όνειρο. "Ορίστε;", είπε αυτός γυρίζοντας και αντίκρισε ένα όμορφο, γελαστό κοριτσίστικο πρόσωπο. Δε πρέπει να ήταν πολύ μικρότερη απ' αυτόν. "Λέω, έχεις πάρει μια χαμένη εντελώς έκφραση... πλάκα έχει!", γέλασε το κορίτσι.

"Τι μέρος είναι αυτό;", ρώτησε ο Άρης. "Πουλάτε παλιά αντικείμενα και έτσι;"

To κορίτσι βύθισε τα μάτια της στα δικά του και ο Άρης ένιωσε να κόβεται η ανάσα του. "Τίποτα δεν είναι προς πώληση εδώ. Εδώ αράζουμε, πίνουμε το ποτό μας και μιλάμε, μιλάμε για άλλες εποχές. Και όσο μιλάμε ταξιδεύουμε. Αυτή εδώ ήταν μια στάση. Σε λίγο θα συνεχίσουμε τον δρόμο μας", είπε η κοπέλα χαμογελώντας. "Τι λες. Θες να μας κάνεις παρέα;"

Τότε ο Άρης παρατήρησε πως στο βάθος του μαγαζιού υπήρχαν τραπέζια, και στα τραπέζια καθόταν κόσμος, κόσμος που έπινε τον καφέ του, τραγουδούσε και συζητούσε με χαρά.

Η κοπέλα τον κοιτούσε με ενδιαφέρον. "Πως λέγεσαι;", τον ρώτησε.

"Εεε... Άρης", έκανε αυτός. "Εσύ;"

"Μελίτα", είπε αυτή. Γλυκιά σαν το όνομα της, σκέφτηκε ο Άρης. "Δε σας ενοχλεί ο σαματάς έξω; Τα επεισόδια, οι συμπλοκές που έγιναν πριν λίγες ώρες... Δε φοβάστε;", τη ρώτησε, παρατηρώντας με απορία τον κόσμο γύρω που έδειχνε να καλοπερνάει.

"Όχι δε φοβόμαστε", είπε η Μελίτα. "Αλλά έτσι κι αλλιώς, περαστικοί είμαστε απο δω. Όπως σου είπα, αυτό είναι ένα ταξίδι. Το λημέρι αυτό είναι απλά το όχημα μας".

Και στα λόγια αυτά ο Άρης είδε κάτι που πραγματικά τον έκανε να μείνει με ανοιχτό το στόμα. Το μαγαζί - ή ό,τι άλλο ήταν - φαινόταν να κινείται! Η θέα απο την βιτρίνα έξω είχε αλλάξει και μεταβαλόταν διαρκώς! Το κτίριο όλο έτρεχε, κάλπαζε ξέφρενα στους δρόμους, σα να χε βγάλει ρόδες!

Και ο Άρης έπιασε τον εαυτό του να ενθουσιάζεται, ακόμα και αν δεν είχε καταλάβει τι γινόταν. Η Μελίτα τον έπιασε απαλά απο το χέρι. "Παίζεις χαρτιά Άρη;", τον ρώτησε, πνίγοντας ένα χαμογελάκι. "Ψάχνουμε έναν ακόμα παίχτη για να κλείσουμε ομάδα". Ο Άρης την κοίταξε και έγνεψε καταφατικά. "Αμέ, γιατί όχι;", είπε.

Και έτσι, σ' εκείνο το ταξίδι, γνωρίστηκαν ο ένας με τον άλλο και με όλη την παρέα.





23 Οκτωβρίου 2010

Ημιμάθεια. Η Στερνή Γνώση των Κοιμισμένων

~




Δείτε το κουνέλι! Ετοιμάζεται τάχα να κυνηγήσει μύγες? Πιστέψτε με, έχει και καλύτερα πράγματα να κάνει. Ωστόσο μερικές φορές οι μύγες μπαίνουν τσούρμο απ'το παράθυρο, εξορμούν μες στη φωλιά του και αρχίζουν εκείνο το γνωστό ενοχλητικό τους βούισμα. Μπζζζζζ. Μπζζζζζζ! Να ναι τάχα ο καιρός?

Αν και φιλήσυχο λοιπόν, το κουνέλι εν ανάγκη θα εξοπλιστεί με μια μυγοσκοτώστρα. Τις λυπάται βέβαια, ακόμα και τις μύγες. Τη δουλειά τους κάνουν μωρέ κι αυτές, αυτό που γνωρίζουν να κάνουν. Κάθε τι έχει έναν σκοπό στην ύπαρξη. Αλλά αν είναι να του πρήζουν τα αρχίδια (μετά συγχωρήσεως), ε, τότε δε μπορεί να κάθεται με σταυρωμένα τα λαγοπόδαρα του.


Ημιμάθεια


Ημιμάθεια, το καταφύγιο για κείνους που κουράστηκαν να ψάχνουν. Το δεκανίκι του μασκαρεμένου σε εξερευνητή παλιάτσου. Το φαστφουντάδικο της γνώσης. Το αλαζονικό χαμόγελο της επίπλαστης βεβαιότητας. Το κάλπικο εισιτήριο για το λουνα παρκ των ενηλίκων. Η κλεφτή ματιά ενός απαγορευμένου, μυστικού θεάματος. Το κομμάτι απο το μήλο που άφησε πίσω του ο Αδάμ. Η κολλημένη σε βελόνα νότα που επαναλαμβάνεται διαρκώς. Ο ήχος της Σειρήνας, όπως αντηχεί στ' αυτιά του εύκολα γητεμένου. Η σε καλούπια μορφοποίηση του απείρου. Το σπαθί του μονομάχου που βαδίζει στο σκοτάδι. Το ορμητικό άλογο του παραστρατημένου καβαλάρη. Η στερνή γνώση των κοιμισμένων. Το σφράγισμα ενός γράμματος χωρίς αρχή και τέλος. Η ανάγνωση της πρώτης και τελευταίας σελίδας του βιβλίου. Η έτοιμη απάντηση στην ερώτηση που δεν πρόλαβε να ερωτηθεί.

(Lucretia speaking) Η τσουκνιδα στον κηπο με τις ορτανσιες. Η σταση του τρενου στο σταθμο που δεν υπαρχει. Η ολοκληρωση αυτου που δεν ξεκινησε ποτε. Η φτιασιδωμενη πριγκιπισσα με την αξυριστη γαμπα. Η περιπλανηση στον πυθμενα της αβυσσου. Ο φραχτης στη φαρμα με τα σαλιγκαρια. Το πιατο με τα καροτα στο δειπνο της χοντρης που κανει διαιτα. Ο τελευταιος τροχος της αμαξης που κολησε στη λασπη. Η καλπη με τα ψηφοδελτια σε στημενες εκλογες.

Όλοι είμαστε ημιμαθείς, με την μία έννοια ή την άλλη, σε διάφορους τομείς της ζωής μας. Και όλοι βιαζόμαστε να εκφέρουμε συμπεράσματα και κρίσεις, γιατί έτσι είμαστε φτιαγμένοι να κάνουμε. Η δομή του εγκεφάλου μας είναι τέτοια που αναγκαστικά επιλέγουμε ορισμένες μόνο απο το πλήθος των πληροφοριών που μας κατακλύζουν κάθε μέρα, και με βάση αυτές χτίζουμε μέσα μας κάστρα γνώσης.

Το παράξενο είναι πως το κάστρο της ημιμάθειας, αν και θα λεγε κανείς πως δεν είναι παρά ένας πύργος στην άμμο, επιρρεπής στο πρώτο μόλις κύμα, είναι ωστόσο πολύ ανθεκτικό. Πολλής κόσμος γαντζώνεται απο τη λίγη γνώση που κατέχει, σα να φοβάται να την αφήσει να του φύγει. Γύρω απο αυτήν οργανώνει όλες τις υπόλοιπες πληροφορίες που αποκτά, χτίζει κόσμους ολόκληρους, δημιουργεί κοσμοθεωρίες. Δεν πρόκειται πια απλά για ένα κάστρο μόνο, αλλά για πολιτείες πάνω στην άμμο, κόσμους, και μέρος του κόσμου αυτού είναι και ο ίδιος.

Και επειδή η άμμος είναι επιρρεπής στο πρώτο μόλις κύμα, και επειδή ο ίδιος είναι μέρος της, δε μπορεί παρά να οχυρώσει τη μικροσκοπική (αλλά πελώρια για τον ίδιο) πολιτεία του με πέτρα, ξύλο, μέταλλο. Να την αποκρυσταλλώσει στις υπάρχουσες της γνώσεις, να αποτρέψει οποιαδήποτε εισβολή ξενικών - άρα και επικίνδυνων - στοιχείων μέσα της, στοιχείων που θα μπορούσαν να καταστρέψουν το οικοδόμημα ολόκληρο.





Αυθεντίες


Είναι τόσο εύκολο να στηρίξει κανείς την - εσφαλμένη - του άποψη πάνω στο "τάδε" ρητό μιας "αυθεντίας", αγνοώντας πιθανώς όλο το υπόλοιπο έργο της. Στην εποχή μας αυθεντίες κατά κύριο λόγο θεωρούνται οι επιστήμονες, με την υπέρτατη αυθεντία να είναι εκείνη της μαθηματικής απόδειξης. Κυριαρχεί το πνεύμα του θετικισμού, ακόμα και στις κρίσεις μας. Τα πράγματα είναι ή άσπρο ή μαύρο. Δεν υπάρχουν ενδιάμεσα.

Τις προάλλες έκανα μια συζήτηση με έναν τύπο που προσπαθούσε να με πείσει για την ορθότητα των επιχειρημάτων του (για την ιστορία, το θέμα ήταν το κλασικό: "γονίδια ή περιβάλλον? ποιό παίζει τον καθοριστικό ρόλο στους σύγχρονους και ιστορικούς ρόλους των φύλων"), χρησιμοποιώντας ως ακλόνητα επιχειρήματα ένα-δύο πειράματα που έχουν γίνει και είχε διαβάσει κάπου, πεπεισμένος πως η αλήθεια σ' ένα τόσο σύνθετο και διαχρονικό ζήτημα είχε πια δοθεί, αγνοώντας πλήθος άλλων στοιχείων που ενδεχομένως έδειχναν το ακριβώς αντίθετο απο εκείνο που υποστήριζε. Δε με ενόχλησε η διαφορά της θέσης του απο τη δική μου. Είναι κάτι λογικό και αναμενόμενο, η διαφορετικότητα, η ποικιλία και η σύγκρουση των θέσεων (και η μη-εξαντλητικότητα της γνώσης) είναι που μας κάνει ανθρώπινους σε τελική ανάλυση. Η γνώση πορεύεται μέσα απ' τις συγκρούσεις, σαν καράβι σε θάλασσα με ύφαλους.

Με ενόχλησε το ύφος του. Η σιγουριά του, το γεγονός οτι ένιωθε σα να είχε διαβάσει το βιβλίο της Γνώσης και πως όσα του έλεγα δεν ήταν παρά τα ψιλά γράμματα στο υποσέλιδο. Το γεγονός πως ενώ εγώ έχω επίγνωση των ορίων όσων υποστηρίζω, εκείνος δε την είχε. Γι' αυτόν ο κόσμος του είχε πια φανερώσει το πραγματικό του πρόσωπο.

Και όταν πια κατέχει κανείς τη Γνώση, τι μένει? Να στρατολογήσει κόσμο για να τον ακολουθήσουν ίσως?

Και αυτό ήταν απλά ένα πρόσφατο παράδειγμα που ανέφερα, που υπήρξε και η αφορμή για την τωρινή ανάρτηση.... τα παραδείγματα είναι άπειρα, τα συναντούμε όλοι γύρω μας. Στην πολιτική, στα κανάλια της τηλεόρασης, στο ασύστολο μπλαμπλα, στην αυταρχικότητα εκείνων που νομίζουν πως τα ξέρουν όλα. Όλοι έχουν μετατραπεί σε αυθεντίες. Τι και αν η γνώση τους είναι ελλειματική, παραπλανητική, δογματική, μονοπρισματική. Προσοχή, γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις η απόσταση ανάμεσα στο Γνωρίζω και το Πιστεύω είναι πολύ μικρές...

Αν και εκείνοι δεν το ξέρουν αυτό, ούτε το πιστεύουν.


Σχετικισμός στα πάντα λοιπόν?


Μια απο τις βασικές υποκατηγορίες της Φιλοσοφίας είναι και η Γνωσιολογία, που λίγο πολύ μελετά αυτό που συζητάμε. "Τι μπορούμε να γνωρίζουμε?". "Υπάρχει απόλυτη γνώση ή τα πάντα είναι σχετικά?". Δε θέλω να κάνω ένα τέτοιο φιλοσοφικό ταξίδι τώρα, θα τραβήξει πολύ και δεν υπάρχει λόγος. Το γεγονός και μόνο οτι σε όλες τις σοβαρές επιστήμες το θέμα της Γνώσης, όπως διατυπώθηκε απο τους φιλοσόφους, τίθεται πρώτο, αυτό λέει πολλά. Θα πω απλά μια άποψη για να καταλήξω.

Θεωρώ πως υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να γνωρίζουμε, με σιγουριά. Και άλλα των οποίων η γνώση είναι μια μεγάλη εξερεύνηση, ενδεχομένως χωρίς τέλος. Κάπου είχα διαβάσει πως τα γεγονότα παντού και πάντα είναι τα ίδια. Εκείνο που διαφέρει είναι οι ερμηνείες τους. Δε μπορώ παρά να συμφωνήσω.

Και οι ερμηνείες αυτές ποτέ δεν είναι ανεπηρέαστες απο προσωπικές προτιμήσεις, τάσεις, συναισθήματα, απόψεις, πολιτικές και ηθικές θέσεις. Η οπτική ματιά είναι πάντα οπτική απο ένα συγκεκριμένο σημείο.

Αυτό δεν αναιρεί οτι υπάρχουν ματιές που βλέπουν, απο το σημείο στο οποίο βρίσκονται, και ματιές τυφλές. Υπάρχουν ματιές που ερευνάνε και άλλα σημεία, και εκείνες που απλά βολεύονται στη δική τους μικροσκοπική γωνια. Την οποία εξυψώνουν στο απόλυτο, μετατρέπουν σε είδωλο το οποίο προσκυνάνε.

Αυτά είχα να πω πάνω στο θέμα.







Και ένας ωραίος, υβριστικός επίλογος, για όλα τα παιδάκια που μας διαβάζουν :)


Και για να γυρίσω στο θέμα της μύγας.... Δυστυχώς στα όσα καλά έχει το ίντερνετ, έχει και ένα μεγάλο αρνητικό. Όσο ωραίο και αν είναι αυτό το άνοιγμα, το οτι ο καθένας πλέον μπορεί να εκφράζει την άποψη του για κάτι στο διαδίκτυο, άλλο τόσο εκνευριστικό είναι όταν ανοίγεις την οθόνη και βλέπεις να έχει γεμίσει απο μύγες, που θα σου επιτεθούν με τα τσιμπήματα τους, που όσο και αν γελάς με την παπαροσύνη τους, άλλο τόσο σε ενοχλούν όταν μαζεύεται πλήθος απο δαύτες.

Έχω υπάρξει χρόνια τώρα στα του ίντερνετ, σε forum και σε blogs και σε youtubes, τις βλέπω. Τελευταία κρούση μιας απο δαύτες μέσα στο ίδιο μου το blog (σε σχόλιο που λίγο καιρό ακόμα θα κρατήσω). Ε, ξεχείλισε το ποτήρι.

Υποτιμάς τη νοημοσύνη μου ρε αδερφέ όταν σε βλέπω να αραδιάζεις ακατάσχετα τη μία ηλιθιότητα σου πίσω απο την άλλη, καλά κρυμμένος πίσω απο την οθόνη του σπιτιού σου, πως το λένε? Μα δεν έχεις πια τίποτα καλύτερο να κάνεις? Και εδώ αναφέρομαι γενικά, στον κάθε μαλάκα που βουίζει ακατάσχετα. Θα πρότεινα σε όλους αυτούς να σκουπίσουν τα υγρά απο τη μαλακία χέρια τους και να πάνε να ξεστραβωθούνε κάπου αλλού, όχι μια ζωή στις οθόνες των άλλων. Ακόμα καλύτερα θα πρότεινα σε σένα φίλε να δεις αν μπορείς να αραδιάσεις με την ίδια ευκολία τις αρχοντικές σου παπαριές μπροστά μου, μακριά απο τη βόλη του σπιτιού σου, αν έχεις τα κότσια να το κάνεις. Αλλιώς να μην ασχολείσαι με την πάρτη μου σαβουρογαμημένο πουτσοτριχίδιο, ξεθωριασμένη κλανορουφήχτρα, αδερφίστικα χυμένη μυξοσαλαμάνδρα, παραστρατημένη βοθρίλα ακατάσχετης πορδοσυρροής, σαπισμένη αποφορά νεκραναστημένης μύγας, ξεχειλωμένη μαλαπέρδα ψόφιου ποντικιού, κερατοκερασμένη προσφορά χωρίς ζήτηση, σκόρπιο υπόλοιπο πατημένου ξερατού σε παπούτσι δίχως σόλα, μπαγιάτικο απομεινάρι ληγμένης γουρουνοτροφής, σαθροτελειωμένη ανάμνηση πρόωρης εκσπερμάτωσης, αργόσυρτο φύσημα αρχιδοφουσκωμένης χυσότσιχλας, μονίμως άσκοπα ανοιγμένη ξερατοχρωματισμένη καπότα, σκουριασμένο αντικλείδι κολλημένης σε παρθενόπληκτη καλόγρια κυλότας, φορεμένο περιτύλιγμα χαρτιού δημοσίας τουαλέτας, κακομουνοχυμένη πασαλειμένη σε τοίχο αργόσυρτη χλαπάτσα, ξεπλυμένο παράσιτο παπαροβουτηγμένης μου(νο)σταλευριάς, χορτασμένη περίοδο πουτσογεμισμένου γκέι χαμαιλέοντα, παπαροπρησμένη αιμοροίδα σε κώλο βαλτοκαθισμένου ιπποπόταμου, ξεζουμισμένο φιλί νεκρόφιλου πρώην εραστή, σκορπισμένη χυλόπιτα στραβοπηδημένης πουτάνας σε μπουρδέλο κακιάς ώρας, ξεχαρβαλωμένε βαρύμαγκα του τίποτα και του μηδέν...

...Ααααααχ! Ποιός περίμενε οτι το να βαράς μύγες θα ήταν τόσο δημιουργικό τελικά! :D





~

11 Οκτωβρίου 2010

The '00s: Τα 100 Αγαπημένα Άλμπουμ της Δεκαετίας {Μέρος ΙΙ}

~




Η Λίστα (Θέσεις 50-1)



50: The Strokes - Is This It (2001)

Εδώ ερχόμαστε στην ρίζα... των '00ς! Ο δίσκος που έγινε το σημείο αναφοράς για δεκάδες, εκατοντάδες άλλους που έμελε να ακολουθήσουν. Το άλμπουμ που αναγέννησε το παλιό κλασικό garage rock και υπήρξε ο προπομπός όλων των indie bands της δεκαετίας.

Όσο και αν μου αρέσει ωστόσο, ομολογώ μπαίνει εδώ "τιμής ένεκεν". Κάποια άλμπουμ σε προηγούμενες θέσεις μου άρεσαν και τα έχω λιώσει περισσότερο, υπήρξαν ωστόσο πολύ λιγότερο σημαντικά και επιδραστικά απο το ντεμπούτο των Strokes που παρουσιάζω εδώ... ίσως να έρθει ο καιρός που θα σκέφτομαι το ακριβώς αντίθετο, ποιός ξέρει: οτι κακώς έβαλα αυτόν τον δίσκο μόλις στην θέση 50!

Μιλάμε για έναν πολυπλατινένιο δίσκο, ο οποίος φιγουράρει σε κορυφές των alternative/indie charts παντού στον κόσμο. Απλό και ουσιώδες στυλ, με μια έντονη live αίσθηση και μια γενικότερη χύμα διάθεση, κάπως έτσι ο ροκ εν ρολ γίγαντας ξυπνάει, τεντώνεται και ατενίζει τα '00ς με αισιοδοξία.

The Modern Age



49: Metric - Old World Underground, Where Are You Now? (2003)

Απο το ντεμπούτο των Strokes στο ντεμπούτο των Metric, μιας indie band απο τον Καναδά που πραγματικά απέκτησε πολλούς φανατικούς θαυμαστές με το δισκάκι αυτό. Ένα sexy δίσκιον γενικότερα (αν δεν είχε female frontman μπορεί να μη το έλεγα αυτό!), τραγούδια που σου κολλάνε στο μυαλό, αντιπολεμική κατά πολύ θεματολογία και αυτή η ωραία δόση απο το new wave των '80ς, όπως γίνεται εμφανής στα έξαλλα πλήκτρα του δίσκου.

Παρέα με τον διάδοχο του "Live It Out", οι Metric κέρδισαν πάρα πολλή κόσμο του εναλλακτικού ροκ ήχου (αν και όχι τόσο στην χώρα μας ομολογώ), μάθετε λοιπόν γιατί. (πως να μην αγαπάς το κάτω videoclip)

Combat Baby



48: Bathory - Nordland I (2002)
Ας υψώσουμε μια κούπα μπύρας στην μνήμη του ηγέτη των Bathory, τον Quorthon, που μας παρέδωσε ορισμένη απο την επικότερη μουσική που έχει γραφτεί ποτέ απο άνθρωπο! Μια απο τις σημαντικότερες φιγούρες στην ιστορία της metal μουσικής, σε μια απο τις πιο επικές του στιγμές, η οποία επισκιάζεται μονάχα απο τους παλιότερους δίσκους των Bathory.

Δίσκος κατασκευασμένος στα σπήλαια της Asgard απο τους ίδιους τους θεούς, με ήχο βροντερό σαν το γέλιο του Thor και σαν τον ξέφρενο καλπασμό του Sleipnir, ενώ καλπάζει προς την κόλαση. Ίσως είναι ο ίδιος ο Quorthon εκείνος που γελάει, εκεί, πέρα απ' τα ψηλά βουνά, παρέα με τους υπόλοιπους των vikings.

Nordland



47: The Dear Hunter: Act II - The Meaning of, and all Things Regarding Ms. Leading (2007)

Τίτλος μακρύς σαν γυμνοσάλιαγκας, απο έναν εξίσου μεγάλο δίσκο, τόσο σε διάρκεια (αγγίζει το μάξιμουμ όριο που μπορεί να φτάνει ένα cd), όσο και σε ποιότητα. Οι Dear Hunter, πέρα απο ευφάνταστο όνομα, έχουν και πολύ ιδαίτερο μουσικό στυλ, αναμειγνύοντας πολλά και διάφορα υποείδη, δίνοντας μας ένα πολύ όμορφο prog/alternative αποτέλεσμα, με κάποιες post-hardcore πινελιές, εδώ κι εκεί. Θα βρείτε πολλά μουσικά στυλ εδώ, μια έντονη θεατρικότητα σε σημεία και μια διάθεση για ξέφρενους πειραματισμούς σε άλλα. Και ένα πραγματικά ξεχωριστό στυλ στο τέλος. Όλα αυτά σε ένα άλμπουμ που συνιστά το δεύτερο μέρος μόλις απο ένα έργο που προορίζεται να φτάσει τα έξι συνολικά.

Smiling Swine



46: Amparanoia - Rebeldia Con Alegria (2004)

Υπήρξε μια φάση, κάπου 4-5 χρόνια πριν, που το έψαχνα αρκετά με world και latin ακούσματα. Οι Αmparanoia ήταν απο τα σύγχρονα ονόματα του είδους που μου έμειναν, τόσο όσο χρειαζόταν για να μπουν σε (υψηλή κιόλας) θέση στη λίστα μου.

Ή πιο σωστά η Amparanoia, όντας τα αρχικά της σπανιόλας main-woman Amparo Sanchez, τραγουδίστριας και κιθαρίστριας του γκρουπ. Και καλής φίλης (και συχνά, συνεργάτης) του Manu Chao. Και πολιτικοποιημένης. Καταλάβατε για τι στυλ μιλάμε λοιπόν? Αυτό ακριβώς. Welcome to Tijuana....

En La Noche




45: Radiohead - In Rainbows (2007)

Οι Radiohead δεν είναι ένα μεγάλο συγκρότημα μόνο για τη μουσική τους, αλλά και για τη γενικότερη αντίληψη που έχουν για τα πράγματα. Θα τους χαρακτήριζα ως ένα απο τα εξυπνότερα και πιο δημιουργικά ονόματα της εποχής μας.

Ο δίσκος αυτός δεν πρωτοκυκλοφόρησε όπως όλοι στα καταστήματα, αλλά έγινε διαθέσιμος εξαρχής για κατέβασμα απο το ίδιο το site των Radiohead, όπου οι ίδιοι μάλιστα άφηναν στον ακροατή να αποφασίσει σε τι τιμή θα το κατέβαζε. "It's up to you", είπαν απλά, και απο κει και πέρα, αν ήθελε, ο ακροατής το κατέβαζε με ένα συγκεκριμένο ποσό της επιλογής του, ή και δωρεάν εντελώς.

Πόσο μπροστά δηλαδή.

Μουσικά ο δίσκος είναι εξαιρετικός. Εδώ οι Radiohead βάζουν λίγο στην άκρη τους ξέφρενους πειραματισμούς των προηγούμενων άλμπουμ, γράφουν τραγούδια που θυμίζουν λίγο πολύ όλες τις φάσεις της ως τώρα πορείας τους, απο κλασικές radiohead μπαλάντες (all i need), σε κιθαριστικά (bodynatchers), σε ηλεκτρονικά πειραματικά (15 step), σε φευγάτα (weird fishes), όλα τα βρίσκει κανείς εδώ. Και οι Radiohead συνεχίζουν ακάθεκτοι...

All I Need
(απίστευτο βίντεο)



44: Oasis - Heathen Chemistry (2002)

Αχ, εδώ έχουμε να κάνουμε με αδυναμία. Το τι σήμαιναν οι Oasis για τα '90ς ο περισσότερος κόσμος γνωρίζει. Γνωρίζει για την εκρηκτική δημοτικότητα που απέκτησαν με τα πρώτα δύο άλμπουμ τους, την σαρωτική επιτυχία, την μετατροπή των αδερφών Gallagher σε ιδιόρρυθμους rock superstars, την σταδιακή δημιουργική πτώση που ακολούθησε.

Ο δίσκος αυτός υπήρξε η επιστροφή των Oasis για τη νέα δεκαετία, το άλμπουμ που έδειξε στον κόσμο πως το συγκρότημα είναι ακόμα ικανό να γράφει κομματάρες και να συναρπάζει τον κόσμο, πως τα κακά παιδιά απο το Manchester είναι ακόμα εδώ. Το Little By Little είναι απο τα τραγούδια που είχα φάει μεγάλο κόλλημα μαζί τους, και ακόμα τρώω. True perfection has to be imperfect....

Little by Little




43: The Decemberists - The Crane Wife (2006)

Άλλος ένας indie record, απο ένα καθόλου τυπικό indie συγκρότημα. Το progressive στην πιο εναλλακτική του διάθεση ίσως. Πλάι στα παραδοσιακά όργανα, κιθάρες, μπάσα, κλπ, οι Decemberists αναμειγνύουν ακορντεόν, βιολιά και τέτοια, δίνοντας μας μια "chamber" αισθητική. Κυρίως όμως, δίνοντας μας πραγματικά όμορφα τραγούδια, που ώρες ώρες δείχνουν να έχουν έρθει απο μια άλλη εποχή.

Το The Crane Wife είναι ο τέταρτος και ο αγαπημένος μου ως τώρα δίσκος τους. Prog indie, στα καλύτερα του, και αν δε σας αρέσει τι να πω. Πάρτε παρακαλώ μια γεύση απο τρία τραγούδια που είναι προορισμένα να ακούγονται ως ένα.

The Island Come & See

The Landlord's Daughter - You'll not Feel the Drowning



42: Sleepytime Gorilla Museum - In Glorious Times (2007)

Μιλώντας για προοδευτική διάθεση..... εδώ να σας δω.

Avant-garde κύριοι. Κυρίες. Μικρά παιδάκια. Εκεί που τα όρια ανάμεσα σε μουσικές γκρεμίζονται, εκεί που η οποιαδήποτε αντίληψη της μουσικής ως "εκείνο το ωραίο που βάζουμε να ακούσουμε και να τραγουδήσουμε/χορέψουμε" καταρρέει. Εδώ μετράει μόνο η δημιουργική διάθεση του μουσικού, τι θέλει να πει και με ποιόν τρόπο. Ε, και οι μουσικές του επιρροές και ρίζες φυσικά.

Ένα απο τα σημαντικότερα σχήματα του είδους για τα '00ς είναι οι Sleepytime Gorilla Museum, στην ("δύσκολη" για το μέσο αυτί) μουσική των οποίων θα βρείτε στοιχεία απο ακραίο metal, prog, διάφορα πειραματικά, κάποια ατμοσφαιρικά/horror στοιχεία και συζητήσεις γύρω απο τον ντανταισμό. Και ένα ιδιαίτερα γαμάτο αποτέλεσμα θα έλεγα στο τέλος.

Anlge of Repose



42: Dredg - The Pariah, the Parrot, the Delusion (2009)

Συγκρότημα που είχα την τύχη να δω live στο εξωτερικό πέρισυ και το απόλαυσα. Απο τις πλέον ανερχόμενες μπάντες του prog/alternative χώρου, που με κάθε δίσκο τους μας εντυπωσιάζουν όλο και περισσότερο. Μελωδικοί αλλά και δυναμικοί εκεί που χρειάζεται, ταξιδιάρικοι και με έναν απίστευτα έντονο λυρισμό, οι Dredg έχουν γίνει μια απο τις αγαπημένες μου alternative μπάντες, που ξέρουν, απλά, πως να γράφουν πανέμορφα τραγούδια.

Information



41: Thievery Corporation - The Richest Man in Babylon (2002)

Ααα, εδώ είμαστε. Αλλαγή διάθεσης, ώρα για chill-out καταστάσεις, χρειάζονται μετά την συναισθηματική φόρτιση των πάνω δίσκων. Οι Thievery Corporation μας παρέδωσαν ορισμένες απο τις κορυφαίες ηλεκτρονικές μουσικές που βγήκαν την τελευταία δεκαετία....

...Ή μάλλον, όχι, το "ηλεκτρονικές" είναι περιοριστικό για ένα σχήμα που αγκαλιάζει τη μουσική όλου του κόσμου, ενσωματώνοντας στην ουσία ethnic μουσικές απο την Βραζιλία, την Ινδία, στοιχεία απο reggae και acid jazz στο lounge υπόστρωμα τους, όλα ενδεδυμένα με άποψη (συχνά πολιτική) και στυλ. Οι Thievery Corporation είναι το έξτρα φίνο εκείνο κοκτέιλ που θα παραγγείλεις απο το μπαρ των διακοπών σου, έχοντας πάει incognito ως μυστικός πολιτικός πράκτορας, ενώ παρατηρείς τα καλλίγραμμα γκομενάκια που περνάνε.


The Richest Man In Babylon




40: Mesh - We Collide (2006)

Οι φίλοι των Depeche Mode θα βρουν σε αυτόν τον δίσκο τη σωτηρία της ψυχής τους. (εντάξει, όχι όσο εκείνη που σου παρέχει ο καλός Αλλάχ αλλά κοντινή). Οι μη-φίλοι των Depeche Mode θα προσπεράσουν.

To "We Collide" είναι, αν όχι το καλύτερο, σίγουρα ένα απο τα καλύτερα synthpop records που βγήκαν μέσα στην δεκαετία, γεμάτο απο όλα εκείνα τα στοιχεία που έκαναν αυτόν τον ήχο κάποτε μεγάλο. Τα πιασάρικα τραγούδια, τους ηλεκτρονικούς ρυθμούς, το χαρακτηριστικό στυλ φωνητικών, όλα. Πάμε (για άλλη μια φορά) να θυμηθούμε τον ύμνο που ακούει στο όνομα "Crash". Δυναμώστε το volume (α-πα-ραι-τή-τως) και πάμε!

Crash



39: Shinedown - The Sound of Madness (2008)

Το τρίτο και πιο πρόσφατο ως τώρα άλμπουμ των αμερικανών Shinedown, δίσκος που πραγματικά με εντυπωσίασε για την ενέργεια και την δύναμη που απέπνεαν οι συνθέσεις, κάποιες απο τις οποίες βρίσκονται εκεί με τα κορυφαία alternative/hard rock πράγματα που βγήκαν εδώ και πολλά χρόνια. Αν νομίζετε πως το hard rock είναι μουσική που ανήκει αποκλειστικά στη δεκαετία του '80 και πως είναι αδύνατον να βγουν κορυφαίοι δίσκοι του είδους στην εποχή μας και να μη φαντάζουν ξεπερασμένοι και βγαλμένοι απο άλλη εποχή, αυτό το λευκό διαμάντι έχει την απάντηση.

Έχει επίσης την απάντηση για το τι απέγιναν εκείνες οι σπαραξικάρδιες rock μπαλάντες, που κάποτε γράφαμε σε κασέτες και αφιερώναμε σε επίδοξους, λιγότερο ή περισσότερο φανταστικούς, έρωτες. Που χάθηκαν επιτέλους. Μπορείτε να μάθετε την απάντηση ακούγοντας το κάτω τραγούδι. Που, παρεμπιπτόντως, πρόκειται για ΤΗΝ μπαλάντα της δεκαετίας. Προχωρήστε με προσοχή...

Call Me



38: Slipknot - All Hope Is Gone (2008)

Το πρόσωπο της σκληρής μουσικής στη δεκαετία έμελε να στιγματιστεί κατά πολύ απο ένα συγκρότημα χωρίς πρόσωπο, ή μάλλον, απο το σχήμα που ανέδειξε τις μάσκες ως το σήμα κατατεθέν του, και ως σύμβολο μιας εποχής. Οι Slipknot έφεραν πολύ νέο κόσμο στη metal μουσική στα '00ς, και αυτός κατά τη γνώμη μου είναι ο ωριμότερος τους δίσκος ως τώρα.

Το All Hope Is Gone δεν περιλαμβάνει εκείνη την "αρρωστίλα" του ντεμπούτου τους, ούτε είναι τόσο ακραίο ηχητικά, ενώ τα περισσότερα παραδοσιακά metal στοιχεία (που ήδη είχαν κάνει την εμφάνιση τους με το προγενέστερο "Volume 3") όλο και κάποιους απο τους παλιούς οπαδούς τους θα απομάκρυναν. Όπως όμως έχει συμβεί τόσες και τόσες φορές στην ιστορία του metal ήχου, ο ηχητικός αυτός εμπλουτισμός έφερε πολύ νέο κόσμο. Κάτι καλό, εφόσον συνδιάζεται με υψηλού επιπέδου συνθέσεις, σαν αυτές που συναντούμε στον δίσκο, τον οποίο άνετα τοποθετώ στη λίστα μου με τα κορυφαία της δεκαετίας.


Gematria (the killing game) (σας αρέσουν δε σας αρέσουν οι Slipknot, κάντε τη χάρη στον εαυτό σας και δείτε το βίντεο!)



37: Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I Am Not (2006)

Το γρηγορότερο σε πωλήσεις ντεμπούτο άλμπουμ στην ιστορία της βρετανικής μουσικής. Φαντάσου να είσαι ένα νέο όνομα στον χώρο, και το πρώτο μόλις επίσημο άλμπουμ που κυκλοφορείς να πουλάει πάνω απο 300.000 κομμάτια μέσα σε μια βδομάδα. Είναι τρελοί αυτοί οι Βρετανοί.

Αν και εδώ που τα λέμε, δεν είναι κακές αυτές οι μαϊμούδες απο τον Βόρειο Πόλο. Ξέρουν πως να παράγουν ένα ροκ 'εν ρολ γεμάτο ενέργεια και να παραδίδουν κομματάρες που σε κάνουν να θες να χτυπιέσαι πάνω κάτω σαν - τι άλλο - μια μαϊμού.... Στα συν μια γαμιστερή διάθεση που - εμένα τουλάχιστον - μου δημιουργεί αυτός ο δίσκος. Τα κουνέλια τα πάνε καλά με τις μαϊμούδες. Brit rock 'n roll at its best.

Fake Tales of San Francisco (φτάσε εκεί που λέει "love's not only blind but deaf" και νιώσε μετά)



36: The Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement (2008)

Γιατί όχι, ας παρουσιάσω ως ζευγάρι αυτά τα δύο άλμπουμ, ούτως ή άλλως είναι πρώτα ξαδέρφια. Απο την πλευρά της μητέρας τους, της πιθηκίνας, όταν εκείνη έβγαινε στα κρυφά με τον καθηγητή της απο το ωδείο. Κύριε καθηγητή, κοιτάζατε κάτω απο τη φούστα μου? Παίξε το πιάνο σου καμάρι μου, παίξτο.

Η άλλη πλευρά του frontman των Arctic Monkeys, Alex Turner, σε ένα άλλο ντεμπούτο, λιγότερο εκρηκτικό μεν, αλλά εξίσου εντυπωσιακό σε σχέση με εκείνο των μαϊμούδων. Baroque και επικό το στυλάκι των Last Shadow Puppets, ένα συγκρότημα που φέρνει λίγο σε Arctic Monkeys (λογικό μια που έχουν τον ίδιο τραγουδιστή) αλλά δίνει λιγότερη έμφαση στην αμεσότητα και είναι πολύ περισσότερο ορχηστικό και πληθωρικό. Απο τα πλέον ενδιαφέροντα και πρωτότυπα ηχητικά δίσκια της δεκαετίας.


The Age of the Understatement



35: Faith and the Muse - :ankoku butoh: (2009)

Μυστικισμός, άπω ανατολή, Ιαπωνία, ίσως και κάτι απο Θιβέτ, ο ύμνος του πολεμιστή, ο αιώνιος ψίθυρος των δέντρων, τα κρουστά των μοναχών του αρχαίου ναού, η φύση στην οποία όλα είναι Ένα, το άπλωμα των φτερών του δράκου.

Επίσης, ένας απο τους κορυφαίους gothic δίσκους της δεκαετίας, απο ένα απο τα σημαντικότερα - και ποιοτικότερα - σχήματα που υπήρξαν ποτέ στον χώρο. Και πρόσφατη κιόλας κυκλοφορία. Οι κλασικές goth συνθέσεις, τα μοναδικά φωνητικά της Monica Richards, η ανατολίτικη ατμόσφαιρα, όλα συνυπάρχουν για να δώσουν έναν πραγματικά φοβερό δίσκο απο ένα συγκρότημα που εδώ και 20 χρόνια παράγει δίσκους μαγεία σκέτη.

Battle Hymn



34: Orphaned Land - Mabool: The Story of the Three Sons of Seven (2004)

Ο υποψιασμένος αναγνώστης θα έχει ίσως υποψιαστεί πως η αρίθμηση μου δεν σχετίζεται μόνο με την αξιολόγηση του δίσκου σε σχέση με τους άλλους (μια αξιολόγηση που θα μπορούσε να αλλάξει απο στιγμή σε στιγμή αν το καλοσκεφτούμε), αλλά και με την "συνέχεια" ανάμεσα τους, το πως διαδέχονται ο ένας τον άλλο, τη μουσική και θεματική ροή τους. Μετά το ανατολίτικο ταξίδι των Faith and the Muse, ταιριάζει ένα ακόμα ανατολίτικο ταξίδι, αυτή τη φορά προς την ταραγμένη αλλά και ένδοξη ιστορικά μέση ανατολή....

Ο δίσκος αυτός είναι αναμφισβήτητα ένα απο τα ποιοτικότερα metal albums που κυκλοφόρησαν στα '00ς, απο ένα συγκρότημα που βγάζει δίσκους σχεδόν κάθε 6 χρόνια, κι αυτό γιατί τους δουλεύει πάρα πολύ και αποζητάει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Οι Orphaned Land είναι ισραηλινοί, η μουσική τους συνδιάζει έξοχα παραδοσιακά ανατολίτικα folk στοιχεία με διάφορα παρακλάδια του μέταλ, δίνοντας ένα μοναδικό τελικό αποτέλεσμα.

Οι τρεις γιοί δεν είναι άλλοι απο τις τρεις μεγάλες θρησκείες που σημάδεψαν την ιστορία του δυτικού κόσμου. Ιουδαϊσμός, χριστιανισμός, ισλάμ. Η μουσική για άλλη μια φορά κατορθώνει εκείνο που καμία οργανωμένη θρησκεία δεν κατόρθωσε. Να γεφυρώσει κόσμους που φαντάζουν διαφορετικοί, στην πραγματικότητα όμως συνιστούν άλλες όψεις του ίδιου νομίσματος, όπως το φως με το σκοτάδι.

Ocean Land Building the Ark



33: Trans-Siberian Orchestra - Beethoven's Last Night (2000)

Ε τώρα. Όσοι με γνωρίζουν έστω και ελάχιστα δε θα πρέπει να εκπλήσσονται καθόλου με την εμφάνιση αυτού του δίσκου.

Οι Savatage υπήρξαν ένα απο τα αγαπημένα μου metal συγκροτήματα όλων των εποχών. Μία πλευρά των Savatage ήταν η επιθετική, τα μεγαλύτερα απο τα αριστουργήματα της οποίας τα είδαμε στα '80ς. Η άλλη τους πλευρά όμως, όπως άρχισε να ξεπροβάλλει στα τέλη των ΄80ς υπήρξε η συμφωνική, η οποία βρήκε στους Trans-Siberian Orchestra τον τέλειο της εκφραστή.

Μια ροκ όπερα, φόρος τιμής στη μουσική του Μπετόβεν, στην οποία απολαμβάνουμε για άλλη μια φορά τα μοναδικά πλήκτρα (αλλά και φωνητικά) του Jon Oliva, τις συνθέσεις του Paul O'Neill, την παρουσία όλων των μελών των Savatage και πολλών ακόμα μουσικών. Το αποτέλεσμα είναι μια μαγευτική ροκ/μεταλ όπερα, και φυσικά, το κατάλληλο άκουσμα τώρα που πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων (και ας μην είναι θεματολογικά αφιερωμένος στα Χριστούγεννα ο συγκεκριμένος δίσκος).

Οι Trans Siberian Orchestra συνεχίζουν να κρατάνε ψηλά την σημαία των Savatage και να μας συγκινούν.


Mephistophele's Return Requiem (The Fifth)



32: Arcturus - The Sham Mirrors (2002)

Να ένα ακόμα άλμπουμ που αγαπήθηκε πολύ απο το metal κοινό, ή τουλάχιστον, εκείνο που αγαπάει τους πειραματισμούς και τις ατμόσφαιρες. Απο τους δίσκους που σπάνε κάθε στεγανό και θυμίζουν - για άλλη μια φορά - πως δεν πρέπει να υπάρχουν όρια στη μουσική. Δίσκος-γέφυρα ανάμεσα σε μουσικές και ανάμεσα σε αντιλήψεις.

Οι Arcturus ξεκίνησαν ως black metal συγκρότημα, σωστά? Τα black στοιχεία υπάρχουν απο δω κι απο κει στον δίσκο, παρέα όμως με στοιχεία απο ηλεκτρονική μουσική, κλασικό metal, symphonic, trip hop και άλλα όμορφα. Είδες ρε βλακμεταλλάκο που σου λεγα να σταματήσεις να πίνεις τραγίσιο αίμα και να το γυρίσεις στο κόκκινο κρασί, παρέα με τους φίλους σου, την ηλεκτρονική γκόμενα, τον κλασικομέταλλο και τους άλλους? Να τι ωραίο μουσικό όργιο προέκυψε με την ομαδική κρασοκατάνυξη σας!

Kinetic



31: Dropkick Murphys - Blackout (2003)

Ααα, και μια που το γυρίσαμε στις κρασοκατανύξεις, τι λέτε, πάμε για άλλη μια βόλτα στο πάρκο, εκεί στα δέντρα, να στήσουμε χορό, να αφυπνίσουμε για άλλη μια φορά τα πνεύματα του δάσους? (και μαζί μ' αυτά τη γειτονιά ολόκληρη).

Αγνό, ατόφιο, ατσάλινο, κέλτικο punk, στην παράδοση όλων των κλασικών σχημάτων του είδους όπως οι Pogues, μισοκλείνοντας το μάτι στον Phil Lynott, σιγοτραγουδώντας τα κλασικά άσματα των Clash και των Ramones. Αφήνουμε τα κρασιά λοιπόν, πιάνουμε καμιά Guinness, και προχωράμε ακάθεκτοι με το μεθύσι, τραγουδώντας με βροντερή φωνή και το κεφάλι μας ψηλά, σπάζοντας τη σιγή της νύχτας, παρασέρνοντας στο διάβα μας λαούς και πνεύματα ανήσυχα, αφήνοντας τους υπόλοιπους να κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου.

Θα τους ξυπνήσουμε κι αυτούς κάποια στιγμή.

Worker's Song




30: KMFDM - WWIII (2003)

KMFDM SUCKS. Περισσότερο απο οποιαδήποτε άλλη μπάντα. Δεν είναι τυχαίο οτι βρίσκεται αυτό το σχόλιο παντού όπου αναφέρονται. Δεν είναι τυχαίο επίσης οτι οι ίδιοι οι KMFDM έχουν γράψει τραγούδι με αυτό ακριβώς το θέμα...

Τώρα τι θέλετε, να μιλήσω αντικειμενικά για μια απο τις μεγάλες μου αδυναμίες? Το συγκρότημα που καθιέρωσε το ultra heavy beat? Δε μπορώ και δε θέλω. Δε θα πω τίποτα για τους KMFDM, όσοι τους έχετε ψάξει ξέρετε για τι μεγαθήριο μιλάμε, οι υπόλοιποι καθήστε ασχοληθείτε μαζί τους. Ή αλλιώς, προσπεράστε, γρήγορα όμως γιατί θα πέσει ο οδοστρωτήρας τους πάνω σας και θα σας πλακώσει...

Το συγκρότημα που με ένα απλό ηλεκτρονικό beat βάζει κάτω δεκάδες σχήματα του "σκληρού" ήχου.

Με το άλμπουμ αυτό συνεχίζουμε στην πολιτικοποιημένη ατμόσφαιρα. Δίσκος που γράφτηκε όταν ο πόλεμος στο Ιράκ και η παγκόσμια κατακραυγή είχαν φτάσει στο απόγειο τους. Δεν είναι για σας αυτό το συγκρότημα... KMFDM sucks........

Stars and Stripes Pity for the Pious




29: Rammstein - Mutter (2001)


Συγκρότημα που κακώς αρκετός κόσμος επιμένει να αποκαλεί industrial, παρά τις αναμφισβήτητες επιρροές που υπάρχουν. Ας προσπεράσουμε όμως το - ούτως ή άλλως χαζό - ζήτημα με τις ταμπέλες, και ας πάμε στην ουσία.

Ο δίσκος αυτός είναι συνθετικά (αλλά και θεματολογικά) ο κορυφαίος ενός απο τα πιο χαρακτηριστικά και πιο ξεχωριστά συγκροτήματα των τελευταίων 15 χρόνων. Χρειάζεται να πω περισσότερα? Μένει να δούμε αν θα μπορέσουν ποτέ οι Rammstein να τον ξεπεράσουν...

Mutter Ich Will



28: Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones (2006)

Gold lion's gonna tell me where the light is, gold lion's gonna tell me where the light is....

Κάθομαι εδώ και πέντε λεπτά και σκέφτομαι τι να γράψω εδώ. Πραγματικά δε ξέρω. Δεν έχει νόημα να αναφέρω εγκυκλοπαιδικού τύπου πληροφορίες. Δε μπορείς να περιγράψεις με λόγια γιατί σε καυλώνει κάτι, πέρα απο το να καταλήξεις σε ταυτολογία τύπου "με καυλώνει γιατί το βρίσκω καυλωτικό".

Όπως τη βρίσκω με ένα ωραίο φαί, ένα βιβλίο, ή ένα ωραίο γυναικείο κωλαράκι, έτσι φτιάχνομαι και ουκ ολίγα τραγούδια απο αυτόν τον δίσκο. Οι φίλοι του female fronted post punk το έχουν ήδη αγαπήσει.

Gold Lion




27: Daft Punk - Discovery

Ωραία, η διάθεση είναι η πλέον κατάλληλη τώρα για μια μουσική στροφή όπως αυτή. Ξεχάστε το ροκ, εδώ έχουμε έναν απο τους σημαντικότερους ηλεκτρονικούς δίσκους της δεκαετίας. Το "Discovery" του ντουέτου απο τη Γαλλία που ακούει στο όνομα Daft Punk είναι ένας δίσκος που μπορεί να σου φτιάξει τη διάθεση, να σε ταξιδέψει, να σε αιφνιδιάσει με τους πειραματισμούς του (δεν έχετε δει συχνά dj's να πειραματίζονται έτσι) και, φυσικά, να σε κάνει να χορέψεις. Απο πολλές απόψεις, αυτή είναι η μουσική της νέας εποχής.

Το εξώφυλλο που έβαλα είναι εκείνο της γιαπωνέζικης έκδοσης, μια που μου άρεσε περισσότερο και γιατί σε τελική ανάλυση γουστάρουμε anime. Eξάλλου το Discovery υπήρξε και το soundtrack της anime ταινίας Interstella 5555. Και η επιτυχία του οποίου είχε ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται οι δυο δημιουργοί του στον κόσμο ντυμένοι σαν power rangers. Αν ακούσετε τον δίσκο μπορεί να νιώσετε και σεις την ανάγκη να βγείτε ντυμένοι κάπως έτσι στον δρόμο...

Digital Love



26: Shiny Toy Guns - We Are Pilots (2005)
Τατα-ρατταα-ταα, τα-ρααα-ταα-τα-τα-ταααα.... έχετε δοκιμάσει να γράψει κείμενο ενώ χορεύετε παράλληλα πάνω στην καρέκλα σας? You areee the oneee, you'll never be aloneee againnnn.... ταρα-τατααα ταραταααα, ατα-ατα.

Ατα, ατα. Πάει, χάζεψε αυτός. Χμ, ας μιλήσω γι'αυτόν εδώ τον δίσκο. Πρόκειται για έναν παλιό έρωτα. Πάνε κάποια χρόνια απο τότε. Ήταν ωραία εποχή, ξέφρενη, γελάσαμε, διασκεδάσαμε αλλά και μελαγχολήσαμε σε σημεία. Δίσκος με τον οποίο πραγματικά είμαι συναισθηματικά δεμένος.

Πόσες βροχερές Δευτέρες σε είχα σιγοτραγουδήσει, σε είχα θυμηθεί, σε σκεπτόμουν και ας μην σε είχα ξαναδεί.

Rainy Monday
You are the One



25: Jamiroquai - Discovery (2005)

Μμμμ. Έχω ξεφύγει εντελώς απο τα γνώριμα ροκ ηχοτρόπια, αλλά μου αρέσει εδώ. Λέω να μείνω λίγο ακόμα.

Θυμάστε τον Σεφ στο South Park? Ε, φανταστείτε τον να λέει "this is music for sweet loooove baby!". Acid jazz, funk, soul, disco, η μουσική των Jamiroquai έρχεται σερβιρισμένη με πολύχρωμο πανί και αχνίζει, μοσχοβολάει.

Αυτή είναι μουσική για όσους έχουν τον ρυθμό μέσα τους. Για τα disco dogs εκεί έξω, και τις σκυλίτσες τους. Groovy!

(Don't) Give Hate a Chance




24: Arcana - Raspail (2008)

Ύστερα απο πολλή ώρα, επανερχόμαστε σε σκοτεινούς, ατμοσφαιρικούς, μεσαιωνικούς ρυθμούς, με το κορυφαίο ίσως άλμπουμ του είδους που βγήκε μέσα στη δεκαετία. Οι Arcana είναι οι διάδοχοι των Dead Can Dance. Τους θυμίζουν πολύ, πάρα πολύ, αλλά αυτό είναι μάλλον προς τιμήν τους.

Κάπου πέρα απο την συμβατική σου καθημερινότητα υπάρχει μια πύλη, βαθειά στο παλιό δάσος, όπου ο χρόνος γίνεται ένας, όπου το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον συνυπάρχουν. Εκεί αναβλύζει μια αρχαία πηγή, απο την οποία κυλάει μόνιμα το νερό του χρόνου, πάντα διαφορετικό, πάντα ίδιο. Κάνε μια στάση στην πηγή και δες μέσα της, δες μέσα στα γάργαρα ασημόχρωμα νερά της. Και άκου. Άκου τους ύμνους που ήρθαν απ' τα παλιά, τους ύμνους που τόσο καινούργιοι φαντάζουν...

Abrakt Parisal



23: Delerium - Poem (2000)

Λίγοι δίσκοι υπάρχουν σαν αυτόν εκεί έξω, πιστέψτε με. Ethereal/electro music at its best. Οι Delerium είναι το παιδί του Bill Leeb, μιας πολύ σημαντικής φιγούρας της electro/industrial σκηνής, βασικό στέλεχος πίσω απο τους πρώιμους Skinny Puppy, ένας εκ των δημιουργών των Frontline Assembly. Οι Delerium είναι το τρίτο του παιδί, το κοριτσάκι (τα άλλα δύο ήταν αγόρια).

Οι Delerium ξεκίνησαν στα τέλη των '80ς σαν μια industrial/ambient band με στοιχεία απο ethnic μουσικές, παραδίδοντας μας εκπληκτικά άλμπουμ του είδους, προς τα τέλη των nineties όμως ανανέωσαν το στυλ τους, ενσωματώνοντας περισσότερα dream pop και electro στοιχεία, και εντάσσοντας φωνητικά στα τραγούδια, στην πλειοψηφία τους γυναικεία. Η μεγάλη έκρηξη έγινε με το κλασικό "Karma" του 1997, ενώ το "Poem" που παρουσιάζω εδώ ακολουθεί στα βήματα του, όντας ένας αριστουργηματικός δίσκος τον οποίο θα λατρέψουν οι φίλοι της αιθέριας και ηλεκτρονικής μουσικής. Λίγα τραγούδια μπορούν να σου φέρουν δάκρυα στα μάτια...

Innocente A Poem for Byzantium



22: Tiamat - Amanethes (2008)

Οι ηγέτες του gothic metal για την δεκαετία που μας πέρασε. Όχι, δεν θεωρώ μεγαλόστομη τη δήλωση μου, οι Tiamat κυκλοφορώντας μόλις 2 χρόνια πριν αυτή την υπερδισκάρα το απέδειξαν. Τέτοια δύναμη, τέτοια φρεσκάδα στις συνθέσεις, τέτοια ποιότητα δε τη συναντούμε συχνά στην δύσμοιρη υποκατηγορία του gothic metal. Στο οποίο οι μισές μπάντες προσπαθούν να ακουστούν σαν τους παλιούς Paradise Lost ή τους Theatre of Tragedy και οι άλλες μισές απλά χάνονται απο γενικότερη έλλειψη ουσιαστικής έμπνευσης και μένουν να αναπαράγουν τα γνωστά στερεότυπα.

Δίσκος που κατά τη γνώμη μου στέκει επάξια δίπλα στο Wildhoney, το κλασικότερο άλμπουμ τους απο τα nineties. Δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο, σεβασμός για τους Tiamat, αυτό μόνο.

The Temple of the Crescent Moon


Until the Hellhounds Sleep Again


21: Helloween - The Dark Ride (2000)

Ναι, αυτοί είναι οι Helloween! Σκεφτείτε πόσο σημαντικός υπήρξε αυτός ο δίσκος για το συγκρότημα που τόσοι θεωρούσαν φτωχή σκιά του εαυτού του μετά την αποχώρηση του Kai Hansen και του Michael Kiske, που πολλοί τους είχαν πια ξεγραμμένους. E λοιπόν, το άλμπουμ αυτό υπήρξε η επιστροφή των Helloween, αλλά όχι μόνο. Υπήρξε ένας απο τους κορυφαίους power metal δίσκους που βγήκαν σε ολόκληρη τη δεκαετία.

Εκείνο που κάνει αυτόν τον δίσκο τόσο σημαντικό είναι η εξαιρετική ποιότητα των συνθέσεων απο τη μία, και ο απόλυτα σύγχρονος και ανανεωτικός ήχος απο την άλλη, που έδειξε πως γίνεται ένα συγκρότημα να διατηρεί απο τη μία την ταυτότητα του, και να μπορεί να ανανεώνεται ταυτόχρονα. Το The Dark Ride έχει πάρει εδώ και καιρό τη θέση του στο βάθρο με τα κορυφαία άλμπουμ όχι μόνο των Helloween, αλλά και ολόκληρου του euro power metal ιδιώματος.

Mr Torture



20: Radiohead - Kid A (2000)

Όταν είχα πρωτοακούσει το Kid A, αρκετά χρόνια πριν, απογοητεύτηκα. Πάει, οι Radiohead το γύρισαν στα μπλιμπλίκια και σε μια εντελώς ακατανόητη μουσική. Που είναι οι παλιές καλές τους μέρες.

Τέλη της δεκαετίας και ο δίσκος φιγουράρει στις κορυφές των παγκοσμίων charts όσο αφορά τους δίσκους της δεκαετίας. Και δε μου κάνει καμία εντύπωση. Πρόκειται για δισκάρα, του οποίου η αξία μεγαλώνει ακόμα παραπάνω αν σκεφτούμε τι σήμαινε για τους ίδιους τους Radiohead να δοκιμάσουν κάτι τόσο τολμηρό σε μια εποχή όπως εκείνη, που βρίσκονταν στο απόγειο τους. Το Kid A δε θυμίζει σχεδόν σε τίποτα απ' ό,τι είχαν κάνει ως τότε. Ηλεκτρονικοί πειραματισμοί, jazz και κλασικά περάσματα, ατμόσφαιρες, απουσία κιθάρων, παράξενα σε σημεία φωνητικά. Αλλά και πάλι, οι συνθέσεις ξεχωρίζουν, οι συνθέσεις κάνουν τη διαφορά και οι Radiohead για άλλη μια φορά άφησαν το στίγμα τους.

Τώρα πια εκτιμώ πλήρως τον πειραματικό χαρακτήρα του δίσκου, έχοντας διαπιστώσει πως μιλάμε για ένα συγκρότημα που βάζει την καλλιτεχνική δημιουργία πάνω απ' όλα. Επίσης βρίσκω παραλληλισμούς με το "Discovery" των Daft Punk που παρουσίασα πιο πριν. Και τα δύο άλμπουμ λίγο πολύ αντανακλούν πλήρως τη νέα εποχή που ξημέρωνε, την εποχή των πολυμέσων και του ίντερνετ. Οι μεν Radiohead στο πιο εσωστρεφές του, οι Daft Punk απο την άλλη στο πιο παιχνιδιάρικο και αισιόδοξο. Όπως και να έχει, το Kid A είναι καθρέπτης μιας εποχής και ως τέτοιο, δε θα μπορούσε να μην αγγίζει την κορυφή.

The National Anthem



19: Portishead - Third (2008)

Απο τους Radiohead στους Portishead. Μένει μετά να συνεχίσω με τίποτα Diamond Head, γιατί όχι.

Δέκα χρόνια περιμέναμε και βάλε για τον νέο δίσκο των τιτάνων του trip hop και δεν μας απογοήτευσε. Πρόκειται για ένα μεγάλο μουσικό έργο, περισσότερο "δύσκολο" σε σχέση με το κλασικό "Dummy" album τους και ενσωματώνοντας πολύ περισσότερα στοιχεία στον ήχο τους, τόσα ώστε η κατηγορία trip hop απο μόνη της να φαντάζει περιοριστική. Περισσότερο industrial και σκοτεινοί απο ποτέ, οι Portishead έφτιαξαν έναν δίσκο για πολλαπλές, μοναχικές ακροάσεις, που όσο καιρό περνάς μαζί του τόσο μπαίνεις στο κλίμα του, τόσο κατανοείς τη γλώσσα του.

Είναι σαν τη γλώσσα των ονείρων, όπως παρουσιάζεται στο κάτω video. Δυσνόητη, πολύπλοκη, συμβολική, συγκεχυμένη, μα βαθιά καλλιτεχνική.

We Carry On



18: Estradasphere - Buck Fever (2001)

Τώρα τι να γράψω. Έχουμε μπει όπως πήρατε χαμπάρι για τα καλά σε πειραματικά μονοπάτια, και αυτά μερικές φορές μπορεί να αποβούν τόσο πολυδαίδαλα και πολύπλοκα, που κινδυνεύεις να χαθείς μέσα τους.

Η μουσική των Estradasphere μου θυμίζει fun park. Απο εκείνα τα οποία έχουν δίπλα δίπλα το Σπίτι του Τρόμου απο τη μία, και το Παλάτι με τους Καθρέπτες απο την άλλη. Και διάφορους τρελούς, αλλοπαρμένους τύπους μασκαρεμένους σε στολή ζώων, που χοροπηδάνε πάνω κάτω τραγουδώντας και ανάβοντας φωτιές. Είναι η είσοδος σε έναν άλλο, μαγικό κόσμο, όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται.

Black metal? Jazz? Ethnic? Rock 'n roll? Ακούστε τα κάτω τραγούδια και πιστέψτε το, πρόκειται για το ίδιο άλμπουμ, το ίδιο συγκρότημα.

The Dapper Bandits

The Silent Elk of Yesterday


Meteorite Showers



17: The Birthday Massacre - Violet (2004)

Έχει πια νυχτώσει. Φεύγοντας απο το fun park συνειδητοποιούμε όμως οτι κάτι ξεχάσαμε πίσω. Λέμε στην παρέα να μας περιμένουν μισό λεπτό και τρέχουμε πίσω να το πάρουμε.

Το fun park όμως παραδόξως φαίνεται ερηπωμένο. Το πλήθος απο τους επισκέπτες και τους ακροβάτες έχει εξαφανιστεί. Μονάχα τα φώτα μένουν ακόμα όπως πριν, η μουσική το ίδιο, μόνο που τώρα φαντάζει παράξενη και στοιχειωμένη.

Οι Birthday Massacre είναι το synth/goth soundtrack της βραδιάς, εκεί που ξεφνικά πετάγονται μπροστά σου οι μασκαρεμένοι ακροβάτες που έβλεπες πριν να χορεύουν, ντυμένοι ζώα και σκελετοί και τέρατα, μόνο που ξαφνικά συνειδητοποιείς πως δεν πρόκειται για μεταμφίεση. Και το πιο τρελό είναι οτι σε παρασέρνουν και σένα στον ρυθμό τους....

Horror Show Violet



16: Blackmore's Night - Fires at Midnight (2001)

Και ήταν όλα ένα όνειρο.... Πολλές ιστορίες τελειώνουν έτσι, μια μάλλον συμβατική λύση, με την πρώτη ματιά. Για δες όμως, το περιβάλλον γύρω απο το κρεββάτι σου φαντάζει διαφορετικό, οι τοίχοι του σπιτιού σου είναι απο πέτρα, τα γνώριμα έπιπλα έχουν αντικατασταθεί απο τσουκάλια και μπαούλα. Η κουβέρτα φαντάζει αρκετά βαριά και ο διακόπτης του φωτός έχει χαθεί.

Πίσω στο βάθος μονάχα έρχεται σε σένα το ζεστό, τρεμουλιαστό φως μιας φωτιάς, απο εκείνες που ανάβουν τις νύχτες στα δάση για να κρατήσουν μακριά τους λύκους. Γύρω απο τη φωτιά βλέπεις μια παρέα μαυροντυμένων τροβαδούρων, ανάμεσα τους μια ξανθιά γυναίκα και ένας εξαιρετικά ικανός βάρδος. Δε ξέρεις πως βρέθηκες εδώ, υποθέτεις πως είναι απλά μέρος του ονείρου, κάθεσαι αναπαυτικά λοιπόν ανάμεσα τους και απολαμβάνεις τα τραγούδια τους, τραγούδια για τόπους μακρινούς, για παλιές αγάπες και ήρωες τρανούς.

Fires at Midnight The Storm



15: Arcade Fire - Funeral (2004)

Όταν ξεκίνησα πρώτη φορά να ακούω αυτόν τον δίσκο, υπήρξαν αρκετά στοιχεία του που μου κίνησαν το ενδιαφέρον. Η μουσική είχε μια ιδιαίτερη ποιότητα, εδώ δεν έχουμε το κλασικό ροκ σχήμα αλλά κάτι περισσότερο baroque και εναλλακτικό, με έντονη την παρουσία των έγχορδων και των πλήκτρων...

Ο δίσκος κυλούσε καλά, κάθε τραγούδι μου άρεσε περισσότερο απο το προηγούμενο. Ως εδώ όμορφα, ωστόσο δεν ήταν αρκετά αυτά για μένα για να θεωρήσω πως ο δίσκος αυτός είχε κάτι το εξωπραγματικό, σε σχέση με τόσους άλλους που κυκλοφορούν.

Μέχρι που έφτασε η σειρά του "Wake Up". Έπαθα ζημιά. Κλονίστηκα, πραγματικά, είχα καιρό να ακούσω τέτοιο τραγούδι. Ο ορισμός του τι μπορεί να πετύχει η μουσική, πόσο μάλλον εκείνη που προορίζεται για μαζική ακρόαση.

Ο βαθιά συναισθηματικός αυτός δίσκος αυτός υπήρξε το ντεμπούτο των Arcade Fire και η επιτυχία του σαρωτική. Αλλά ποιός μπορεί να συνεχίζει να κοιμάται μετά απ'αυτό, και γιατί. Πείτε μου.

Wake Up
In the Backseat



14: Muse - Black Holes and Revelations (2006)

Οι μαύρες τρύπες λένε συνιστούν την είσοδο σε άλλους κόσμους. Σίγουρα απο κει μας ήρθαν επισκέπτες η παρέα του Matthew Bellamy, για να μας απογειώσουν με το διαστημικό ροκ τους σε έναν τόπο πέρα απο τ' αστέρια.

Αυτή είναι η δεύτερη συμμετοχή των Muse στη λίστα. Όπως και να το κάνουμε, κανένας άλλος δεν είχε τον ήχο τους, κανένας δεν έδωσε στη ροκ μουσική αυτό το κάτι διαφορετικό που του χάρισαν απλόχερα οι Muse στα '00ς, το οποίο ακροβατούσε ανάμεσα στο πειραματικό και το mainstream. Τα πρώτα άλμπουμ τους είναι σημεία αναφοράς για τους φίλους του προοδευτικού (με την ευρύτερη έννοια) ροκ ήχου, και εδώ οι Muse συνεχίζουν να μας εντυπωσιάζουν με την ποικιλία των συνθέσεων και του ήχου τους, φανερώνοντας την πλούσια μουσική τους παιδεία. Alternative rock, space rock, classic, progressive, metal, pop, synth, ως και στοιχεία απο folk music ("City of Delusion") συναντάει κανείς.

Ταξίδι στον χρόνο, ταξίδι στον χώρο, εκτόξευση σε άλλους κόσμους. Και αν είμαστε παρέα, τόσο το καλύτερο.


Starlight Knights of Cydonia



13: Secret Chiefs 3 - Book of Horizons (2004)

Κάπου χωμένο σε μια αρχαία, ανατολίτικη βιβλιοθήκη υπάρχει ένα βιβλίο. Το βιβλίο αυτό κρύβει μέσα του μυστικά , επικίνδυνα μυστικά, αλήθειες γνωστές μόνο στους θεούς, και μάλιστα όχι σε όλους. Η βιβλιοθήκη έχει μια μυστική είσοδο, προσβάσιμη μόνο απο τα όνειρα. Αν κάποιος ονειρεύεται είναι δυνατόν να την επισκεφτεί, να περπατήσει στους αχανείς διαδρόμους της, να αντικρύσει βιβλία αμέτρητα που θα έκαναν τη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας να φαντάζει μικρή και ασήμαντη.

Αυτό όμως το βιβλίο μπορεί να σε παγιδέψει μέσα του. Να σε παγιδέψει και να μη μπορείς μετά να βγεις, να μη μπορείς πια να ξυπνήσεις, μόνο να περιπλανιέσαι μέσα στο όνειρο που έχει πια μετατραπεί σε εφιάλτη.

Οι Secret Chiefs 3 είναι παιδιά των Mr Bungle, και όπως οι Estradasphere που ανέφερα πάνω, η μουσική τους ανήκει στην ατελείωτη (σαν μια αχανή βιβλιοθήκη) κατηγορία του avant-garde, εκεί όπου όλα είναι πιθανά. Δοκιμάστε να πάρετε μια γεύση, και προσοχή, το φρούτο αυτό δεν είναι για όλους, το όνειρο εύκολα μετατρέπεται σε εφιάλτη....

Exodus Welcome to the Theatron Animatronique

Exterminating Angel



12: Amorphis - Eclipse (2006)

Αυτή είναι μια μεγάλη προσωπική αδυναμία. Για άλλη μια φορά στη λίστα οι Amorphis. Το δεύτερο μισό των '00ς μπορεί να μην είχε την πρωτοπορία και τον πειραματισμό των '90ς, ξεχείλιζε ωστόσο απο ωριμότητα, εδώ οι Amorphis έχουν φτάσει σε ένα νέο συνθετικό επίπεδο, ξέρουν να συνδιάζουν στοιχεία απο όλες τις προγενέστερες περιόδους τους και να μας παραδίδουν επικές κομματάρες. Απλά.

To Eclipse σηματοδότησε την αναγέννηση των Amorphis, οι οποίοι φαίνεται κάθισαν, το συζήτησαν και είπαν: "ωραία λοιπόν, πειραματιστήκαμε αρκετά, ξεφύγαμε απο τα όρια του αρχικού μας ήχου πλήρως, δοκιμάσαμε πράγματα απο δω κι απο κει μπας και γίνουμε γνωστοί και σε ευρύτερο κοινό, τι λέτε να τα πάρουμε τώρα όλα απο την αρχή και απλά να κοιτάξουμε πως να γράψουμε γαμιστερά τραγούδια?" Και έτσι έγινε. Η εμφάνιση του Tomi, του νέου τραγουδιστή και επάξιου αντικαταστάτη του Pasi Koskinen, πρόσθεσε εκείνον τον αέρα ανανέωσης και οι Amorphis μας εντυπωσίασαν για άλλη μια φορά.

Leaves Scar House of Sleep



11: In Strict Confidence - Holy (2004)

Με συνοπτικές διαδικασίες, ο αγαπημένος μου electro/industrial/goth δίσκος της δεκαετίας, την ύπαρξη του οποίου αγνοούσα πέρισυ όταν έγραφα το αφιέρωμα στο gothic.

To album αυτό τα έχει όλα. Σκοτεινή ατμόσφαιρα, industrial περάσματα, synthpop αναφορές, επιρροές απο Depeche Mode ως Fields of the Nephilim, αλλά και απο την ebm σκηνή των '90ς, αντρικά και γυναικεία φωνητικά, τραγουδάρες που αποκτούν νόημα ιδιαίτερα όταν τις ακούς δυνατά.

Whatever you have seen, it has been just a dream.... Ποιός είπε οτι τα όνειρα δεν είναι επικίνδυνα όμως? Ο δρόμος για τον παράδεισο και ο δρόμος για την κόλαση, περνάνε και οι δύο απο το σταυροδρόμι των ονείρων....

Heal Me Closing Eyes



10: Gorillaz - Demon Days (2005)

Δυσκολεύομαι όσο πλησιάζω στο τέλος της λίστας, γιατί δεν ξέρω πως μπορώ να περιγράψω τους δίσκους χωρίς να αναμασώ ατάκες τύπου "δισκάρα", "μεγάλη αγάπη", "απλά γαμάτο", "γαβ γαβ", "ναιρεγαμωτοσυμπανολοτιδισκαραειναιαυτη" και άλλα τέτοια χαρακτηριστικά.

Οι Gorillaz είναι οι κύριοι που βλέπετε δίπλα. Ναι, μιλάμε για cartoons. Πρόκειται για μια virtual band, με βίντεοκλιπ κινούμενα σχέδια και αντίστοιχο merchandise, που σημείωσε σαρωτική επιτυχία στο εξωτερικό, ειδικά στο UK, και μπήκε στο βιβλίο με τα ρεκόρ Γκίνες ως η μεγαλύτερη εικονική μπάντα όλων των εποχών. Δημιούργημα του καρτουνίστα Jamie Hewlett και του frontman του φαινομένου των '90ς, Blur, Damon Albarn. Extra cool alternative/funky/pop tunes, με έντονο το hip hop στοιχείο, καθώς και την έξτρα εκείνη δόση απο γαμιστερίλα.

Κακά τα ψέματα, δε θα ήταν πλήρης αυτή η λίστα για μένα αν δεν υπήρχε το συγκρότημα αυτό μέσα.

Feel Good Inc Dirty Harry



9: The Mayan Factor - 44 (2005)

To μεγαλύτερο νεοεισερχόμενο alternative συγκρότημα που το ξέρουν οι λιγότεροι δυνατοί άνθρωποι. Δεν έχουν ούτε καν ένα γαμημένο λήμμα στο wikipedia! Δύο δίσκους έβγαλαν και το διέλυσαν, εκ των οποίων αυτός είναι ο δεύτερος και τελευταίος τους.

Κι όμως, έπαθα χοντρή πλάκα μαζί τους όταν τους ανακάλυψα! Πόσο άδικος είναι ο κόσμος όταν μπάντες σαν αυτή τις ξέρουν τόσο λίγοι? Η ελπίδα βέβαια πεθαίνει τελευταία για καμιά πιθανή επανένωση κάποτε... Εδώ έχουμε την alternative εξ αμερικής σκηνή στα καλύτερα της. Δυναμικοί, ατμοσφαιρικοί, με καταπληκτικές συνθέσεις και πολύ ενδιαφέροντες πειραματισμούς με χιπ χοπ (στο ντεμπούτο) και world/ethnic μουσικές (και στα δύο άλμπουμ), και με τραγούδια που εμένα τουλάχιστον μου έκαναν ζημιά.

Παρουσιάζω μεν εδώ το δεύτερο τους άλμπουμ, το οποίο και θεωρώ περισσότερο συνεκτικό σαν σύνολο, ωστόσο στα τραγούδια θα βάλω και ένα απο το ντεμπούτο τους, που διεκδικεί σοβαρή υποψηφιότητα για το τραγούδι της δεκαετίας. Δε γράφονται τέτοιοι ύμνοι απο τον οποιονδήποτε.

Ανακαλύψτε τους...

Warflower Hopi Elders



8: Ayreon - The Human Equation (2004)

Πολύ πάνω, όταν ανέφερα το άλμπουμ των Avantasia, έγραψα πως είναι απο τις κορυφαίες metal/rock οπερες της δεκαετίας, όχι όμως η κορυφαία.

Μαντέψτε ποιά είναι η κορυφαία.

Ο εμπευστής και ιθύνων νους των Ayreon, Arjen Lucassen, πραγματικά είναι άξιος συγχαρητηρίων. Δεν είναι μόνο το οτι κάλεσε να συμμετάσχουν στο project του ορισμένα απο τα μεγαλύτερα ονόματα της metal (κατά κύριο λόγο) σκηνής, δεν είναι μόνο το οτι μας παρέδωσε έναν καταπληκτικό concept δίσκο γεμάτο ποικιλία στις συνθέσεις και εναλλαγές συναισθημάτων, δεν είναι μόνο το οτι εδώ έχουμε να κάνουμε με πανέμορφα τραγούδια.

Είναι και το οτι μας θύμισε πως οφείλει να γράφεται μια rock opera. Με τους χαρακτήρες της, την ιστορία της, τη θεατρικότητα της, σα να παρακολουθείς μια παράσταση. Βρίσκω εξίσου δυνατό και το μεταγενέστερο "01011001" αλμπουμ των Ayreon, ωστόσο είπα να βάλω αυτό στη λίστα τελικά λόγω της πολύ μεγαλύτερης αίσθησης που προκάλεσε όταν βγήκε. Ένα ολοκληρωμένο μουσικό αριστούργημα.

Pride Playground Loser



7: Juno Reactor - Labyrinth (2004)

Θα μπορούσα να κάνω πολλές εισαγωγές γι'αυτό, θα αρκεστώ να πω απλά μόνο οτι κομμάτια απο τον δίσκο αυτό ήταν μέρος του soundtrack των ταινιών Matrix.

Θα μπορούσα ωστόσο και να ξεκινήσω εναλλακτικά, και να πω πως ακούγοντας τη μουσική των Juno Reactor φαντάζομαι νέας εποχής κονκισταδόρες να ιππεύουν διαστημικά άλογα και να σαρώνουν με τις κατακτήσεις τους γαλαξίες. Μου έρχονται στο νου εικονικές μάχες λαών με επίδοξους κατακτητές, συγκρούσεις θρησκειών, μια νέα Αποκάλυψη, ο θανατερός Χορός του Σύμπαντος, μια νέα φονική θεά Κάλι που μαζεύει τα κεφάλια όσων δεν άντεξαν τη Φλόγα της καταστροφής, μια μυστική Αντίσταση κάπου στο βάθος ενός πρωτόγονου χωριού, η τελική μεγάλη Μάχη στην οποία ο παλιός κόσμος θα κατακρημνιστεί και ένας νέος θα γεννηθεί απο τις στάχτες του.

Εκεί που η ηλεκτρονική μουσική συναντάει το industrial και τις μουσικές του κόσμου (ουκ ολίγες οι συνεργασίες των Juno Reactor με μουσικους απο πολλά σημεία του πλανήτη), δίνοντας μας ένα σαρωτικό αποτέλεσμα όπως αυτό.

Navras War Dogs



6: Gogol Bordello - Gypsy Punks Underdog World Strike (2005)

Ναι, ναι, ΝΑΙ. Προσοχή, φίλε αναγνώστη: μη παρασέρνεσαι απο την αυξανόμενη δημοτικότητα των Gogol Bordello στη χώρα μας και γενικότερα, μην αφήνεις το όλο "hype" που έχουν αποκτήσει να σε παρασύρει. Την εποχή που κυκλοφόρησε ο δίσκος αυτός το hype δεν υπήρχε, οι Gogol Bordello ήταν γνωστοί σε ελάχιστους.

Και ο δίσκος αυτός έκανε τη διαφορά, υπήρξε κάτι ε-ντε-λώς καινούργιο. Gypsy punk? Μουσικές απο τα Βαλκάνια, απο την Ιβηρική, ως και τη Ρωσία, με αυτό το αναμφισβήτητο punk attitude που ή το χεις ή δε το χεις (και οι Gogol το είχαν εδώ όσο ελάχιστα συγκροτήματα στην ιστορία). Δεν είναι τυχαίο το αλα-Sex Pistols εξώφυλλο. Ο δίσκος αυτός έμελε να κάνει τη διαφορά. Μην επηρεάζεστε απο το hype λοιπόν, εδώ έχουμε να κάνουμε με μια δισκάρα με όλη τη σημασία της λέξης, απο το πρώτο ως το τελευταίο λεπτό.

Ανάμεσα σε άλλα νιώθω χαρούμενος που είχα αγοράσει τον δίσκο αυτόν την περίοδο ακριβώς που είχε κυκλοφορήσει, όντας φαντάρος τότε, και πραγματικά ένιωθα λες και είχα ανακαλύψει την Αμερική ένα πράγμα, σαν άλλος Κολόμβος...

Sally Dogs Were Barking



5: Porcupine Tree - Lightbulb Sun (2000)

Ο αγαπημένος μου δίσκος του αγαπημένου μου prog συγκροτήματος.

Ναι, αυτό μόνο.


Shesmovedon Russia On Ice





4: Celtic Frost - Monotheist (2006)

Με το metal υπήρξα επιλεκτικός καθ' όλη τη λίστα μου, ωστόσο οι δίσκοι που έβαλα είναι όλοι ένας κι ένας για μένα. Ε λοιπόν, εδώ έχουμε τον κορυφαίο απ' αυτούς.

Πραγματικά με πέταξε στον απέναντι τοίχο η δύναμη και η ατμόσφαιρα του Monotheist όταν το πρωτάκουσα. Έχει μείνει ακόμα η στάμπα στον τοίχο πάνω. Οι Frost υπήρξαν βέβαια ένα απο τα επιδραστικότερα συγκροτήματα στην ιστορία της σκληρής μουσικής, και ένα απο τα πλέον τολμηρά, τότε, πίσω στα '80ς, δεν ξέρω για ποιόν λόγο όμως δε θεωρούσα πως είναι ικανοί στην εποχή μας, 20 χρόνια μετά, να εντυπωσιάσουν πάλι. Είναι ίσως γιατί δεν με έχουν πείσει τα περισσότερα reunions, γιατί άλλη εποχή τώρα και άλλη η δεκαετία του '80 κλπ. Πραγματικά δεν το περίμενα.

Ο ήχος του δίσκου είναι υποδειγματικός, η ατμόσφαιρα σκοτεινή όσο δε πάει, το όλο αίσθημα δε φαντάζει καθόλου ξεπερασμένο, αντίθετα, έβαλε στη θέση του δεκάδες άλλα νεότερα συγκροτήματα που προσπαθούν να παίξουν "σκληρή" μουσική. Οι επιρροές τόσο απο Sabbath, doom όσο και απο gothic έχουν πάρει τα πάνω τους, τα κιθαριστικά ριφ σκοτώνουν χωρίς δισταγμό, ενώ τα περισσότερο ατμοσφαιρικά περάσματα δένουν μοναδικά με το σύνολο.

Metal at its best.

Os Abysmi Vel Daath Drown in Ashes Progeny




3: System of a Down - Toxicity (2001)

Απο τους δίσκους που θα συζητάει ο κόσμος δεκαετίες μετά. Κι όμως, στην πρώτη τους εμφάνιση στην Ελλάδα κάποτε είχαν φάει μπουκάλια. Έλληνα εσύ και η μαλακία πάτε ασορτί.

Τεράστιος δίσκος, τιτάνιος, σαν τα γράμματα που φιγουράρουν στο εξώφυλλο και τα οποία θα μπορούσαμε να φανταστούμε να υψώνονται μεγαλόπρεπα πάνω στους λόφους του Hollywood, και κάποια στιγμή να κλονίζονται απο έναν σεισμό, να πέφτουν απο τη θέση τους και να γκρεμίζουν την πόλη απο κάτω.

Τραγούδια που χάραξαν την δεκαετία και μαζί μ'αυτήν το πρόσωπο του σκληρού και του εναλλακτικού (απο τα πρώτα σκληρά συγκροτήματα που χορεύονταν στα κλαμπ του εξωτερικού!) ήχου. Ό,τι και να λέμε, τους αξίζει αυτή η θέση. Περιμένουμε και ελπίζουμε για το reunion!

Deer Dance Chop Suey Science



2: Tom Waits - Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards (2006)

Α ρε Τομ. Τι θα κάναμε χωρίς εσένα. Tom Waits κυρίες και κύριοι! Τι να γράψω τώρα για έναν μουσικό που εδώ και 40 σχεδόν χρόνια μας συγκινεί, μας ταξιδεύει και μας μαγεύει με τη φωνή και τις συνθέσεις του.

Ο δίσκος αυτός είναι ένας μικρός παράδεισος για κάθε φίλο του Waits. Τρία cd, τρία ορφανά, κάθε ένα με τη δική του ξεχωριστή προσωπικότητα. Το πρώτο αγαπάει το ροκ, τα blues και είναι τραχύ. Το δεύτερο αγαπάει τις μπαλάντες και είναι ρομαντικό. Το τρίτο αγαπάει τους πειραματισμούς και συχνά γίνεται μυστήριο.

Τη μουσική του Waits δε μπορείς να την κατανοήσεις με το νου. Τη νιώθεις. Πρόκειται για τέχνη και η τέχνη δεν προορίζεται για μαζική κατανάλωση αλλά για έκφραση, για εξωτερίκευση, για μοίρασμα, σε αυτή την παγκόσμια γλώσσα της. Μια γλώσσα που η φωνάρα του Waits ξέρει να χειρίζεται όσο ελάχιστοι. Tom σε ευχαριστούμε για όσα έχεις προσφέρει!

Low Down Long Way Home

Widow's Grove Lucinda




Και ακολουθεί το πρώτο, που στην ουσία είναι πολλά........συγγνώμη παιδιά, δε μπορούσα να απομονώσω μόνο έναν δίσκο απο τους κάτω, τους αντιμετωπίζω ως μια εννιαία ολότητα...




1: Akira Yamaoka - Silent Hill ost (all of them)


Οι φωτιές έχουν πια σβήσει, ο κόσμος έχει αποχωρήσει και έχεις μείνει μόνος για άλλη μια φορά, καταμεσίς του δάσους. Δε φοβάσαι ωστόσο, έχεις πια πειστεί πως όλα είναι ένα όνειρο και πως αργά ή γρήγορα θα ξυπνήσεις στην ασφάλεια του κρεββατιού σου και θα ταλαντευτείς στα ζεστά σου παπλώματα, μέχρι κάποια στιγμή να σηκωθείς και να φτιάξεις ένα ζεστό ρόφημα.


Theme of Laura


Κάνει πολύ κρύο ωστόσο εδώ, άκρη του δάσους.... δεν ήξερες οτι είναι δυνατόν να νιώθει κανείς θέρμη και παγωνιά στο όνειρο του, υποθέτεις πως έχει να κάνει με κάποιο κέντρο του εγκεφάλου, ποτέ δεν ασχολήθηκες ιδιαίτερα μ' αυτά... Κοιτάζεις γύρω σου και το δάσος φαντάζει ομιχλώδες, αχανές, τα δέντρα του σα να σου ψιθυρίζουν... μα ίσως και να είναι ο άνεμος.

Forest



Κάποια στιγμή βγαίνεις απ'το δάσος και φτάνεις σ' ένα παλιό σπίτι. "Τι κλασικό", σκέφτεσαι, "το σπίτι στην άκρη του δάσους...τα όνειρα μου πάσχουν απο έλλειψη πρωτοτυπίας". Ωστόσο παρατηρώντας τα παραθυρόφυλλα του σπιτιού, όπως γέρνουν απο τον άνεμο, μια παράξενη αίσθηση σε καταλαμβάνει.... Ξέρεις οτι το σπίτι αυτό κάτι σου θυμίζει, μα δε μπορείς να προσδιορίσεις τι, κάποια παλιά ανάμνηση, σα να θέλει το όνειρο να μιλήσει σε σένα, να σου πει κάτι σημαντικό...

Breeze in Monochrome Night


Ο ουρανός σκοτεινιάζει και μαύρα σύννεφα απλώνουν το δαντελένιο πέπλο τους πάνω σου. Οι πρώτες σταγόνες βροχής προμηνύουν μπόρα.

Τότε θυμάσαι μια μέρα απ'τα παλιά, απο την κανονική ζωή σου, μια μέρα που βρεχε. Τότε που ήσασταν μαζί, τότε που παιχνιδίζατε μέσα στη βροχή. Θυμάσαι οτι σου είχε πει κάτι, μια φράση μόνο, και για κάποιον λόγο η φράση εκείνη έκρυβε την απάντηση σε όλα, ωστόσο σου διαφεύγει τι είχε πει ακριβώς. Ακούς τον ήχο της βροχής που πέφτει ολόγυρα σου και αφουγκράζεσαι, σάμπως ακούσεις τη φράση να αντηχεί μέσα στη νύχτα (μέσα στο νου σου), η βροχή όμως όλο και δυναμώνει. Μια βροντή σπάει τον ουρανό στα δύο.


Your Rain



"Ωραία λοιπόν, όπως αναμενόταν μπήκα στο σπίτι", μονολογείς, έχοντας κλείσει την πόρτα πίσω σου. "Τι ακολουθεί τώρα? Να ξεπεταχτεί το Τέρας απ'τη γωνία?", λες χασκογελώντας, αν και με κάποια ανησυχία.

Κοιτάζεις απότομα προς τα αριστερά σου, περιμένοντας να Το δεις εκεί, με τα σαγόνια του ορθάνοιχτα και τις δαγκάνες απλωμένες, ωστόσο δε βλέπεις τίποτα, πέρα απο παλιά σκονισμένα έπιπλα. Προχωράς στο βάθος του σπιτιού, ανεβαίνεις την παλιά σκάλα,. Όσο και αν έχεις πλήρη επίγνωση οτι όλα αυτά είναι εντελώς στερεότυπα, δε παύεις να αισθάνεσαι άβολα. Το όνειρο έχει τραβήξει πολύ σε διάρκεια, σκέφτεσαι. Αν και εδώ που τα λέμε η έννοια του χρόνου είναι εντελώς σχετική όταν μιλάμε για όνειρα, υπενθυμίζεις στον εαυτό σου.

Αποφασίζεις να θυμηθείς εκείνο το ωραίο τραγουδάκι που είχες βάλει να ακούσεις πριν σε πάρει ο ύπνος, και αρχίζεις να το σιγοτραγουδάς. Η φωνή σου όμως βγαίνει παραμορφωμένη και το τραγούδι ηχεί αλλιωμένο, σα να έχει αποκτήσει τη δική του αυτόνομη οντότητα.

Rain of Brass Petals



Και τότε ακούς πίσω σου την κραυγή. Η ίδια πάντα κραυγή, σε χίλια όνειρα, η ίδια σε χίλιους εφιάλτες. Ναι, το έχεις δει ξανά το όνειρο αυτό.

Κοιτάς μπροστά σου και βλέπεις να σε παρατηρεί ένας άνθρωπος, με τον τρόμο χαραγμένο στο πρόσωπο του. Απλώνεις το φολιδωτό σου χέρι και με τα γαμψά νύχια σου τον σκοτώνεις. Παρακολουθείς ενώ το αίμα του κυλάει αργά στα πόδια σου.

Ashes and Ghost


Και τότε βλέπεις τον καθρέπτη. Ήταν πάντα εκεί, απλά δεν ήθελες να τον κοιτάξεις. Ήταν πάντα εκεί και πάντα αυτό που έβλεπες ήταν το ίδιο. Κοιτάζεις μέσα του και αντικρύζεις το Τέρας να σε παρατηρεί με τα κίτρινα του μάτια. To Τέρας σου χαμογελάει, και πιάνεις τον εαυτό σου να χαμογελάει επίσης.

Κάποτε ονειρεύτηκες οτι υπήρξες άνθρωπος. Το όνειρο τελείωσε όμως και ο εφιάλτης έχει πια αρχίσει.

Angel's Thanatos


Ξύπνημα.

Ιδρώτας. Ναι, ήταν όνειρο. Το ήξερες, το είχες πει. Αλλά δε μπορείς να σταματήσεις να ανασαίνεις. Κοιτάζεις μεμιάς τα τρεμάμενα σου χέρια... φαίνονται κανονικά. Φαίνονται ανθρώπινα. Ίσως όμως είναι το σκοτάδι που τα κάνει να φαίνονται έτσι, δε μπορείς να τα διακρίνεις καλά χωρίς κάποιο φως.

Ώσπου αισθάνεσαι το ζεστό της άγγιγμα. "Τι συμβαίνει? Είδες κάποιο εφιάλτη?", σε ρωτάει, και τα μάτια της φωτίζουν τη νύχτα. Σου χαμογελάει. Είναι τόσο όμορφη. Στα μάτια της βλέπεις τον εαυτό σου να καθρεπτίζεται, κοιτάζεις και βλέπεις ένα πρόσωπο γνώριμο, ένα πρόσωπο ανθρώπινο...

I Want Love


"Την επόμενη φορά που θα αρχίσεις να περιπλανιέσαι πάλι στα χαμένα όνειρα σου, φώναξε και μένα μαζί σου, εντάξει?", γρυλίζει με νόημα. Πλησιάζει κοντά σου, νιώθεις την ανάσα της πάνω σου. Λέει τότε μια φράση που ξέρεις πως δε θα ξεχάσεις, πως δεν πρέπει να ξεχάσεις. Όχι αυτή τη φορά.

"Πες απλά το όνομα μου και εγώ θα είμαι εκεί".....


Love Psalm




(The Moonmaid, by Frank Frazetta)

~